جهان

نخست وزیر سوئد: در حال برداشتن گام بسیار بزرگی به سمت عضویت در ناتو هستیم

هم‌زمان با افزایش احتمال عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی، اولف کریسترسون، نخست وزیر این کشور گفت: «امروز روز خوبی برای سوئد است؛ ما در حال برداشتن گام بسیار بزرگی به سمت عضویت در ناتو هستیم.»

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه موافقت کرد پیشنهاد پیوستن سوئد به ناتو را به پارلمان ترکیه ارائه کند، اقدامی که هم‌زمان با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، می‌تواند منجر به تقویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در منطقه بالتیک شود.

به گزارش رویترز، موافقت رییس‌جمهوری ترکیه می‌تواند به ماه‌ها کشمکش سیاسی بر سر موضوعی که ناتو را تحت فشار قرار داده، پایان ‌دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با اعلام این خبر افزود اردوغان قبول کرده «هر چه زودتر»‌ این اقدام را انجام دهد و برای اطمینان از تصویب این پیشنهاد در پارلمان «همکاری نزدیکی» داشته باشد.

اعلام این خبر در حالی صورت گرفت که نشست کشورهای عضو ناتو در لیتوانی با حضور رهبران عضو این پیمان، از جمله جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش، روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

اردوغان پیش‌تر در شرطی جدید برای موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو خواستار از سر گرفته شدن مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شده و گفته بود: «ابتدا مسیر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را هموار کنید، ما هم راه عضویت سوئد در ناتو را باز می‌کنیم.»

نشست ناتو در حالی برگزار می‌شود که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین همچنان ادامه دارد. با این وجود، ولودیمیر زلنسکی از این نشست در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، استقبال کرده و گفت «مطمئن است» با خبرهای خوش برای سربازان کشورش در زمینه تحویل سلاح همراه خواهد بود.این در حالی‌ست که بایدن پیش‌تر گفته بود هنوز موقع پیوستن اوکراین به ناتو نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا