جهانخاورمیانه

سازمان ملل حوثی‌ها را مسئول حمله به فرودگاه عدن و کشته شدن ۲۲ دیپلمات می‌داند

تیمی از کارشناسان سازمان ملل دریافتند حوثی‌های تحت حمایت ایران مسئول حمله به فرودگاه عدن که منجر به کشته شدن ۲۲ نفر از اعضای دولت شد، هستند.

رویترز در گزارشی به نقل از دیپلمات های سازمان ملل اعلام کرد، تیمی از کارشناسان این سازمان دریافتند حوثی‌های تحت حمایت ایران مسئول حمله به فرودگاه عدن هستند که منجر به کشته شدن حداقل ۲۲ نفر از اعضای دولت شد.

دیپلمات های سازمان ملل به رویترز گفتند که کارشناسان گزارش خود را در کمیته سازمان ملل متحد در جریان نشست غیر عمومی روز جمعه آن ارائه دادند، اما روسیه مانع انتشار گسترده آن شد.

حوثی های مورد ایران مسئولیت این حمله را رد می‌کنند.

دیپلمات ها درمورد اینکه چرا روسیه مانع انتشار یافته ها شده است توضیح بیشتری ندادند. نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز به سوال رویترز در این مورد پاسخ نداده است.

این گزارش در زمانی ارایه می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و سازمان ملل متحد، حوثی ها را تحت فشار قرار می دهند تا یک ابتکار صلح شامل آتش بس را بپذیرند.

عربستان سعودی و دولت یمن که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد، با این ابتکار را موافقت کرده اند اما حوثی ها آن را رد کرده‌اند.

دیپلمات ها گفتند که هیئت کارشناسان سازمان ملل مشخص کردند که حوثی ها از دو مکان که در آن زمان تحت کنترل آنها بود، با موشک فرودگاه عدن را هدف قرار دادند. یکی از این مکان‌ها فرودگاهی در تعز و دیگری ایستگاه پلیس در دمار بود.

این کارشناسان دریافتند که موشک ها همان نوع موشک هایی است که قبلاً توسط حوثی ها استفاده می شده است.

حمله به فرودگاه عدن در لحظه‌ ورود اعضای دولت عبدربه هادی منصور به این فرودگاه انجام شد. اعضای دولت آقای هادی با هدف پیوستن به جدایی‌طلبان جنوب یمن و تشکیل یک کابینه جدید وارد این بندر شدند.

اگرچه هیچ کدام از وزرا در این حملات کشته نشدند، اما برخی مقامات دولتی و سه عضو کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جزو کشته‌شدگان بودند.

به گفته دیپلمات ها ، در جریان جلسات توجیهی روز جمعه به کمیته تحریم ها ، کارشناسان گفتند که پرتاب موشک از دو مکان تحت کنترل حوثی ها هماهنگ شده است.

دیپلمات ها گفتند که همه شواهد نشان می دهد که هیچ جناح دیگر یمنی توانایی و فن آوری انجام چنین حمله ای را ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا