جهان

آمادگی اتحادیه اروپا برای جنگ طولانی در اوکراین؛ تحریم‌های بیشتر علیه روسیه بررسی می‌شود

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، روز چهارشنبه ۲۱ دی گفت این اتحادیه خود را برای یک جنگ طولانی در اوکراین آماده می‌کند و تا هر زمانی که لازم باشد از آن کشور در برابر تهاجم نظامی روسیه حمایت خواهد کرد.

آقای بیلستروم در یک نشست خبری افزود: «به رغم تلاش روسیه برای ایجاد تفرقه در میان ما، اتحاد و همکاری در بین اعضای اتحادیه اروپا و آن سوی آتلانتیک بسیار محکم است. اتحادیه اروپا برای یک جنگ طولانی آماده است و تا هر زمانی که لازم باشد به اشکال سیاسی، اقتصادی، نظامی و بشردوستانه از اوکراین حمایت خواهد کرد.»

او خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه را بررسی خواهد کرد و افزود: «تحریم ها بهترین ابزاراتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین و پیروزی در این جنگ است که هدف نهایی تمام اقدامات ماست.»

اتحادیه اروپا از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند گذشته ۹ بسته تحریمی علیه مسکو تصویب کرده است.

مقامات اتحادیه اروپا گفتند که تحریم‌های جدید می‌تواند مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر تعداد بیشتری از مقامات روس به اروپا و همین‌طور ممنوعیت صدور اقلام بیشتری از کالاهای ساخت اتحادیه اروپا به روسیه که ممکن است مصرف نظامی داشته باشند را شامل شود.

وزیر خارجه سوئد در بخش دیگری از نشست خبری گفت:«اتحادیه اروپا برای کاربست کامل و نظارت دقیق بر اجرای موثر تحريم ها با هدف پیشگیری از دور زدن آنها توسط مسکو کاملا آماده است.»

پناهندگان اوکراینی در آلمان

در رویدادی دیگر، وزارت کشور آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۸۰ درصد افرادی که سال گذشته به این کشور پناه آورده‌اند شهروندان اوکراین بوده اند. مهاجرت مردم اوکراین به کشورهای دیگر اروپایی یکی از بزرگترین امواج مهاجرت در این قاره از زمان پایان جنگ جهانی دوم است.

وزارت کشور آلمان اعلام کرد که از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه تا پایان سال۲۰۲۲ بیش از یک میلیون شهروند اوکراینی به عنوان پناهجو در این کشور ثبت نام کرده‌اند که اکثریت آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در بیانیه ای گفت:«تهاجم نظامی ولادیمیر پوتین به اوکراین موجب بزرگترین موج مهاجرت در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است.»

علاوه برپناهچویان اوکراینی که به دلیل شرایط اضطراری و براساس تصمیم دولت آلمان لازم نیست روند قانونی معمول برای درخواست پناهندگی را طی کنند، حدود۲۴۴ هزار نفر دیگر طی سال میلادی گذشته در این کشور تقاضای پناهندگی داده اند که در مقایسه با سال قبل حدود ۲۸ درصد بیشتر است.

از ۱۴۴ هزار نفر پناهجوی غیراوکراینی، اتباع سوریه بیشترین تعداد و پس از آن اتباع افغانستان، ترکیه و عراق در رتبه های بعدی هستند.

وزیرکشور آلمان در بخش دیگری از بیانیه خود افزود:«علاوه بر اوکراین، در سایر نقاط جهان نیز مردم از جنگ و خشونت می گریزند و به همین دلیل تعداد پناهجویانی که سال گذشته به آلمان آمده اند افزایش یافته است.»

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا