جهان

پایان دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ مکرون رقیب راست افراطی خود را شکست داد

برآوردهای اولیه در شامگاه یکشنبه، چهارم اردیبهشت، حاکی است که امانوئل مکرون رقیب راست افراطی خود، مارین لوپن، را در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شکست داده است.

بنابر اعلام موسسات آمارسنجی، تا این لحظه آقای مکرون با کسب حدود ۵۸ درصد آرا پیشتاز است و مارین لوپن با کسب بیش از ۴۲ درصد آرا از رئیس‌جمهوری فعلی و رقیب میانه‌رو خود جا مانده است.

دقایقی پس از اعلام نتایج اولیه مارین لوپن در نخستین سخنرانی خود پس از پایان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «البته ما دوست داشتیم نتیجه متفاوت باشد. اما کسب بیش از ۴۳ درصد آرا، خود یک پیروزی چشمگیر است».

نامزد حزب راست‌ افراطی فرانسه افزود:‌ «در این شکست نمی‌توانم احساس امیدواری نداشته باشم».

او با رد گزارش‌هایی مبنی بر اینکه در صورت شکست در انتخابات قصد دارد بازنشست شود، گفت که تعهد او به فرانسه و فرانسوی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و توجه هوادارانش را به انتخابات پارلمانی فرانسه جلب کرد که تا چند هفته دیگر برگزار خواهد شد.

خانم لوپن تاکید کرد رقابت هنوز تمام نشده و حزب او برای «نبرد مجلس» آماده رویارویی می‌شود.

در اولین واکنش‌ها ژان لوک ملانشون، رهبر چپ‌گرایان فرانسه، نیز شکست لوپن را «خبر بسیار خوب» خواند و مبارزه با ایده‌های میانه‌روی رئیس‌جمهور مکرون را وعده داد.

بر اساس نظرسنجی ایپسوس، ۴۲ درصد از رای‌دهندگانی که در دور نخست به ژان لوک ملانشون، نامزد چپ رادیکال رای داده بودند، در دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از امانوئل مکرون حمایت کردند.

رهبر چپ رادیکال فرانسه تصریح کرد: «خانم لوپن شکست خورده است. فرانسه آشکارا از سپردن آینده خود به او سر باز زده و این خبر بسیار خوبی برای اتحاد مردم ما است».

آقای ملانشون در دور اول انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۲۱.۹۵ درصد آراء از مارین لوپن جا مانده و نتوانسته بود به دور دوم راه یابد.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، با تبریک به امانوئل مکرون، انتخاب دوباره او به عنوان رئیس جمهوری فرانسه را «بسیار موفقیت‌آمیز» خوانده است.

خانم متسولا در پیام تبریک خود در توییتر تاکید کرد که «یک اتحادیه اروپای قدرتمند نیازمند یک فرانسه قدرتمند است».

کلمان بون، وزیر امور اروپایی دولت مکرون، هم پس از اعلام نتایج اولیه، پیشتازی آقای مکرون را یک «پیروزی آشکار» و «بسیار مهم» دانست و افزود: «این یک نبرد سیاسی بود؛ نبردی سیاسی علیه راست افراطی».

صندوق‌های رای‌گیری برای دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ساعت هشت بامداد روز یکشنبه در سراسر این کشور گشوده شد تا امانوئل مکرون، نامزد ۴۳ ساله میانه‌رو، برای بقای خود در کاخ الیزه دوباره با مارین لوپن، سیاستمدار ۵۳ ساله راستگرای افراطی رقابت کند.

رای‌گیری امروز تکرار صحنه مصاف میان این دو سیاستمدار بلندپرواز بود که پنج سال پیش نیز در جریان مرحله دوم انتخابات با یکدیگر رقابت کردند.

کمتر از یک ساعت پس از اعلام نتایج اولیه، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نیز انتخاب دوباره امانوئل مکرون در مقام ریاست جمهوری فرانسه را تبریک گفت و در توییتی نوشت: «فرانسه یکی از نزدیک‌ترین و مهم ترین متحدان ما است».

اگر در جریان انتخابات سال ۲۰۱۷ آقای مکرون به پیروزی خود اطمینان بیشتری داشت، این بار، خانم لوپن، رهبر حزب «مجمع ملی»، با وجود نظرسنجی‌های نه چندان دلگرم‌کننده برای او، تأکید کرده بود که هنوز ممکن است پیروزی کاملاً در دسترس او و حامیانش باشد.

هر دو نامزد نگران بودند که رای ندادن درصد بزرگی از صاحبان حق رای، از هر دو جناح چپ و راست یا آن‌دسته از هواداران جناح میانه که به آقای مکرون علاقه ندارند، موجب غافلگیری در نتیجه انتخابات شود.

از حدود ۶۸ میلیون نفر جمعیت فرانسه، نزدیک به ۴۹ میلیون تن دارای حق رای بودند. در دور دوم انتخابات پنج سال پیش، حدود ۲۵ درصد از دارندگان حق رای به پای صندوق‌ها نرفته بودند.

از این رو، تلاش هر دو نامزد در جریان کارزار سنگین و فشرده انتخاباتی‌شان و سخنرانی‌های متعدد از بعد از صعود به مرحله دوم انتخابات، بر جذب افراد مردد متمرکز شده بود.

در دور نخست رای‌گیری، که دو هفته پیش برگزار شد، امانوئل مکرون حدود ۲۸ درصد آرا و خانم لو پن کمی بیش از ۲۳ درصد آرا را از میان ۱۲ نامزد به‌دست آوردند.

انتخابات فرانسه؛ نظرسنجی‌ها مکرون را پیروز نشان می‌دهند

نظرسنجی‌های به عمل آمده در روز جمعه نشان می‌داد که امانوئل مکرون ممکن است برتری ۱۰ یا حتی ۱۵ درصدی به خانم لوپن داشته باشد.

اما با این حال، رهبر بخش بزرگی از راستگرایان فرانسه در آخرین روزهای کارزار خود توانسته بود با تأکید بر هزینه‌های فزاینده زندگی مردم فرانسه، به‌ویژه حمایت مردم در شهرهای کوچک و مناطق روستایی را جذب کند.

امانوئل مکرون پنج سال پیش با ورود به کاخ الیزه، نام خود را به عنوان جوان‌ترین رهبر فرانسه بعد از ناپلئون بناپارت در تاریخ ثبت کرد. با پیروزی روز یکشنبه آقای مکرون، او اولین رئیس‌جمهوری فرانسه در ۲۰ سال گذشته خواهد بود که برای دومین بار در این مقام ابقا شده‌است.

آخرین بار ژاک شیراک در انتخابات ۲۰ سال پیش توانسته بود که برای دومین بار در الیزه بماند.

نظر به اهمیت فرانسه در اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل، رهبران بسیاری از کشورهای جهان در دوره اخیر از اظهار نظر دربارهٔ نتایج احتمالی انتخابات فرانسه دوری کرده و تنها رهبران انگشت‌شماری مانند جاستین ترودو مسئله ابقای آقای مکرون در مسند رهبری فرانسه را یک «خبر خوب» برای دنیا نامیده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا