جهانخاورمیانه

رد شدن اظهارات دو وزیر اسرائیلی درباره کوچاندن فلسطینیان از غزه توسز آمریکا

آمریکا اظهارات دو وزیر اسرائیلی را درباره کوچاندن فلسطینیان از غزه رد کرد

دولت جو بایدن روز سه‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه، از اظهارات دو وزیر ارشد اسرائیلی که خواستار ترغیب فلسطینیان به کوچ از نوار غزه شده بودند، انتقاد کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: واشینگتن «اظهارات اخیر بسال‌ال اسموتریچ و ایتامار بن‌گویر وزرای اسرائیلی درباره حمایت از کوچ فلسطینیان غزه به خارج از این منطقه٬ رد می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات این دو وزیر اسرائیلی را «تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه» دانست.

او تصریح کرد: «دولت اسرائیل، از جمله نخست وزیر [بنیامین نتانیاهو]، بارها و به طور مداوم به ما گفته‌اند که چنین اظهاراتی بیانگر سیاست دولت اسرائیل نیست.»

متیو میلر با بیان این که موضع آمریکا در این زمینه «روشن و صریح» است، اضافه کرد: «غزه سرزمین فلسطینی است و سرزمین فلسطینی باقی خواهد ماند، در حالی که حماس دیگر کنترلی بر آینده آن ندارد و هیچ گروه تروریستی از آنجا نمی‌تواند اسرائیل را تهدید کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد این موضع ایالات متحده در راستای منافع اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها و مردم منطقه و جهان است.

در همین زمینه، لیندا توماس گرینفلید٬ سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آوارگی دسته جمعی فلسطینی‌ها از غزه نباید اتفاق بیفتد و ما اظهارات تحریک آمیز اخیر وزرای اسرائیلی بسال‌ال اسموتریچ و ایتامار بن گویر را رد می‌کنیم.»

ایتامار بن گویر، وزیر راست‌گرای امنیت ملی اسرائیل، روز دوشنبه خواستار ارائه راه‌حلی برای تشویق به کوچ ساکنان غزه شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائیل آخرین سربازان و شهرک‌نشینان را در سال ۲۰۰۵ به طور یک‌جانبه از غزه خارج کرد و به حضور خود در غزه که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده بود، پایان داد، اما تقریباً کنترل کامل خود را بر مرزهای این منطقه حفظ کرد.

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از زمان آغاز جنگ فعلی در ۱۵ مهرماه، رسماً اعلام نکرده است که برنامه‌ای برای بیرون راندن ساکنان غزه یا بازگرداندن شهرک‌نشینان یهودی به این منطقه دارد.

این در حالی است که ایتامار بن گویر استدلال کرد که خروج فلسطینی‌ها از غزه و تاسیس مجدد شهرک‌های اسرائیلی «راه‌حلی درست، عادلانه، اخلاقی و انسانی است.»

او اضافه کرد: «این فرصتی است برای توسعه پروژه‌ای برای تشویق ساکنان غزه به مهاجرت به کشورهای سراسر جهان.»

بسال‌ال اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، نیز روز یکشنبه خواستار بازگشت شهرک‌نشینان یهودی به غزه شد و از ساکنان فلسطینی غزه خواست تا این باریکه محاصره‌شده را ترک کنند و راه را برای اسرائیلی‌هایی که می‌توانند «بیابان را شکوفا کنند» بگشایند.

در حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال جاری دست‌کم یک هزار و ۱۴۰ نفر کشته شدند که اکثر آنها غیرنظامی بودند. آمریکا و اروپا حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان حمله اسرائیل به غزه در ۱۵ مهرماه تاکنون دست‌کم ۲۲ هزار و ۱۸۵ نفر کشته شده‌اند که اکثراً زنان و کودکان بودند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، با ادامه نبردهای سنگین، ۸۵ درصد از ساکنان نوار غزه آواره شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا