جهان

حملات اسرائیل به «پایگاه‌های هوایی» در حمص؛ سوریه می‌گوید پنج نظامی زخمی شدند

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، بامداد یکشنبه ۱۳ فروردین اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی ارتش این کشور با اهداف «متخاصم» در آسمان حمص مقابله کرده است.

بخش عربی شبکه العربیه نیز اعلام کرد که در حملات بامداد یکشنبه یک فرودگاه نظامی در حومه حمص توسط جنگنده‌های اسرائیلی هدف قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی که نامش فاش نشده است، گزارش داد که حوالی ساعت ۳۵ دقیقه بامداد یکشنبه به وقت محلی جنگنده‌های اسرائیلی حمله هوایی از سمت شمال شرق بیروت برخی از مناطق شهر حمص و حومه آن را هدف قرار دادند.

این مقام نظامی در ادامه گفته است که در حمله جنگنده‌های اسرائیل پنج نظامی زخمی و «خسارت‌هایی» نیز وارد شده است.

در همین زمینه منابع اطلاعاتی به رویترز گفتند، این حملات به تشدید تلاش‌های اسرائیل برای مقابله با تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه مرتبط است.

دو منبع اطلاعاتی غربی به رویترز گفتند که اسرائیل در حملات بامداد یکشنبه پایگاه هوایی تیاس «تی ۴» واقع در غرب شهر باستانی پالمیرا و همچنین فرودگاه الضبعه در نزدیکی شهر القصیر در نزدیکی مرز لبنان، جایی‌که گروه مورد حمایت ایران یعنی حزب‌الله مستقر است، هدف قرار دادند.

این منابع می‌گویند که پرسنل نظامی ایرانی در کنار جنگجویان حزب الله لبنان در هر دو فرودگاه مستقر هستند. طبق این گزارش، شبه نظامیان طرفدار ایران حضوری قوی در این منطقه استان حمص دارند.

سوریه در چهار روز گذشته از سه حمله منتسب به اسرائیل خبر داده است. در جریان حمله بامداد جمعه ۱۱ فروردین به حومه دمشق یک عضو سپاه پاسداران کشته شد.

رسانه‌های اسرائیل ادعا کردند که میلاد حیدری، عضو کشته‌شده سپاه پاسداران در سوریه از راهبران «عملیات ضد اسرائیلی» بوده است.

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحرونوت»، روز جمعه نوشت که افسر میلاد حیدری بخشی از دستگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران بوده که در «هدایت عملیات ضد اسرائیلی در سوریه» نقش داشته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعاتی پس از حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق با انتشار بیانیه‌ای، کشته‌شدن آقای حیدری را تأیید و بدون اشاره به رتبه نظامی، او را «مستشار نظامی» در سوریه معرفی کرد.

در این بیانیه به مرگ احتمالی نیروهای بیشتر ایران اشاره نشده بود، اما گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که از بریتانیا فعالیت می‌کند، به نقل از «منابع موثق» اعلام کرد که در حمله اخیر، پنج افسر سپاه ازجمله یک فرمانده ارشد کشته شده‌اند.

در همین حال شبکه العربیه نیز اعلام کرد که اسرائیل در حملات اخیر، انهدام قطعات الکترونیک و تراشه‌هایی را که برای دقیق‌تر کردن موشک‌ها کاربرد دارد، هدف قرار داده است.

اسرائیل در مورد حملات این هفته سکوت کرده اما در موارد مشابه متعدد، برخی از مقامات ارشد نظامی و سیاسی اسرائیلی به طور تلویحی انجام این حملات را با عنوان مقابله با «تثبیت حضور ایران و اذناب آن در سوریه» تأیید کرده‌اند.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا