اجتماعیاقتصادتحلیل و گزارش

افزایش شمار مسافران فرودگاه‌های استانبول

شمار مسافران فرودگاه‌های «استانبول»، «آتاترک» و «صبیحه گؤکچن» استانبول در دو ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 126 هزار و 13 نفر افزایش یافته است.

فرودگاه جدید استانبول، بزرگ ترین فرودگاه جهان!

فرودگاه جدید استانبول

امروزه سفر هوایی به اصلی ترین وسیله سفر تبدیل شده اند و روز به روز مسافران بیشتری از هواپیما برای سفر استفاده می کنند. از همین رو، هر کشور سعی می کند بهترین فرودگاه ها را برای مدیریت حجم روزافزون گردشگران بسازد. حتی کار به جایی رسیده که کشورها در رقابتی تنگاتنگ برای ساخت بهترین و بزرگ ترین فرودگاه قرار گرفته اند و هرکشوری سعی می کند در این رقابت برنده میدان باشند. چندی پیش رجب اردوغان، رییس جمهور ترکیه فاز یک فرودگاه جدید استانبول را افتتاح کرد، فرودگاهی که گفته می شود قرار است بزرگ ترین فرودگاه جهان باشد! فرودگاه جدید استانبول به زودی قطب اصلی هواپیمایی ترکیش ایرلاینز خواهد و عمده پروازهای این شرکت هواپیمایی به مرور از فرودگاه آتاتورک به فرودگاه جدید منتقل خواهند شد. از آن جا که استانبول مقصد محبوبی برای ما ایرانی هاست، مطمئنا بسیاری کنجکاوند که در مورد این فرودگاه بیشتر بدانند. به همین دلیل در این مطلب سری به ترکیه و استانبول می زنیم و شما را بیشتر با این فرودگاه و ویژگی های منحصربفرد آن آشنا خواهیم کرد. در ادامه با الی گشت همراه باشید.

این فرودگاه به عنوان بزرگ ترین فرودگاه جهان قرار است مهم ترین قطب بین آسیا و اروپا باشد.

سال پیش و در روز ۲۹ اکتبر که روز ملی ترکیه است رجب طیب اردوغان فاز یک فرودگاه جدید استانبول را افتتاح کرد. این فرودگاه به مرور تکمیل خواهد شد و قرار است در چهار فاز افتتاح شود که هم اکنون فاز یک آن بهره برداری شده است. جالب است بدانید که این فرودگاه هنوز اسم مشخصی ندارد و به عنوان فرودگاه جدید استانبول نامیده می شود! امسال نود و پنجمین سالگرد استقرار جمهوری در ترکیه بود و به همین دلیل هزاران کارگر شبانه روز کار کردند تا فاز یک این فرودگاه عظیم را در ۴۲ ماه کامل کنند. اقدامی جاه طلبانه که برخی آن را به قدرت طلبی رجب اردوغان در منطقه و جهان نسبت می دهند. رییس جمهور ترکیه در مراسمی باشکوه این فرودگاه را افتتاح کرد و آن را بزرگ ترین فرودگاه جهان نامید. فرودگاه جدید استانبول در کناره دریای سیاه قرار گرفته و در فاز یک، پذیرش جابجایی ۹۰ میلیون مسافر را خواهد داشت. جالب است بدانید که طبق برنامه ریزی ها فرودگاه جدید استانبول هنگامی که تکمیل بشود می تواند تا ۱۵۰ میلیون مسافر را در سال جابجا کند و حتی امکان افزایش این تعداد به ۲۰۰ میلیون در آینده هم لحاظ خواهد شد و به این ترتیب، بزرگ ترین فرودگاه جهان خواهد بود. این رقم چیزی نزدیک به دو برابر بزرگ ترین فرودگاه فعلی جهان، یعنی فرودگاه هارتسفیلد جکسون آتلانتاست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا