جهان

توافق اوکراین و روسیه برای صادرات غلات

ترکیه می‌گوید توافقی با روسیه به دست آمده است که براساس آن اوکراین می‌تواند صادرات غلات خود را از طریق دریای سیاه از سر بگیرد.

این توافق قرار است روز جمعه در استانبول توسط اوکراین، روسیه، ترکیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امضا شود.

اوکراین از صادرکنندگان عمده غلات در جهان است که از زمان حمله روسیه به این کشور در ماه فوریه این صادرات مختل شده است. به این ترتیب کمبود غلات میلیون‌ها نفر را در جهان در معرض گرسنگی قرار داده است.

حمله روسیه همچنین باعث جهش شدید بهای مواد غذایی شد، به همین دلیل توافق برای رفع انسداد از بنادر اوکراین یک گام اساسی در حل مشکل خواهد بود. حدود ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای شهر ساحلی اودِسا گیر افتاده است.

وزارت خارجه آمریکا از این توافق با میانجیگری سازمان ملل استقبال کرد، اما گفت که روسیه را برای اجرای آن زیر نظر خواهد داشت.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از ابتدا نباید در چنین وضعیتی قرار می‌گرفتیم. این یک تصمیم عمدی از طرف فدراسیون روسیه برای استفاده از غذا به عنوان سلاح بود.»

دیپلمات‌ها می‌گویند که این طرح شامل موارد زیر است: 

-شناور‌های اوکراینی کشتی‌های حامل غلات را از میان آب‌های مین‌گذاری شده در اطراف بنادر هدایت می‌کنند.

-روسیه هنگام تردد این کشتی‌ها آتش‌بس را رعایت می‌کنند

-ترکیه – با حمایت سازمان ملل متحد – کشتی‌ها را بازرسی می‌کند تا نگرانی روسیه در مورد قاچاق سلاح برطرف شود

این توافق همچنین به معنی تسهیل صادرات غلات و کود و از روسیه از طریق دریای سیاه خواهد بود.

سازمان ملل و ترکیه برای دو ماه – در خلال اضطراب جهانی در مورد بحران مواد غذایی – مشغول تلاش برای به نتیجه رسیدن این توافق بودند.

روسیه انسداد بنادر اوکراین را رد می‌کند و این کشور را به خاطر گذاشتن مین در دریا مقصر می‌شناسد. مسکو همچنین تحریم‌های غرب را مسئول کاهش سرعت صادرات روسیه می‌داند.

با این حال اوکراین می‌گوید که نیروی دریایی روسیه مانع حمل غلات و سایر صادرات این کشور می‌شود و نیروهای اشغالی روسیه را به دزدیدن غلات از مزارع اوکراین متهم می‌کند.

اگر امضای توافق طبق برنامه انجام شود، این اولین معامله قابل توجه میان روسیه و اوکراین از زمان شروع حمله خواهد بود. در بعضی موارد مبادله زندانی میان دو کشور انجام شده، اما چشم‌انداز آتش‌بس در آینده نزدیک روشن به نظر نمی‌رسد.

ابراهیم کالین سخنگوی رجیب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: «توافق صادرات غلات، که اهمیت حیاتی برای امنیت غذایی جهان دارد، در استانبول تحت لوای آقای اردوغان و دبیر کل سازمان ملل آقای گوترش در کنار هیات‌های نمایندگی اوکراین و روسیه امضا خواهد شد.»

بی بی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا