مقالات

نیازهای اساسی در زلزله خوی ✍محمدرحیم شاهینی

مهر ماه تا ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ سه زلزله در شهرستان خوی از توابع آزربایجان غربی رخ داده بزرگی آنها در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) به ترتیب ۵/۴ در دو زلزله اول و ۵/۹ در زلزله اخیر بوده است که جمعا نزدیک ده هزار خانه آسیب دیده و دو هزار مصدوم و سه کشته بر جای گذاشته است. با توجه به زلزله های گذشته در سه ماهه اخیر انتظار میرفت سطح آمادگی و هماهنگی نهادهای مسئول و پیش بینی‌های لازم در صورت تکرار حادثه بهبود یابد ولی چیزی که این چند روزه از دولت دیدیم ناکارآمدی ، عدم مدیریت بحران، تبعیض و ناتوانی بوده است.
پس از زلزله با سفر و بازدید وزیر کشور از منطقه جلسه مدیریت بحران با ریاست وی در محل فرمانداری شهرستان خوی برگزار شده و دستورات و بودجه لازم به عنوان شاخص از ردیف بودجه مدیریت بحران کشور به استانداری آزربایجان غربی تخصیص داده می‌شود اینکه به نقل از کاظمی فرماندار خوی گفته شده بودجه زلزله در عتبات عالیات قبلا خرج شده درست نیست و اصلا همچین ردیف بودجه ای در شهرستان ها تعریف نشده و همه در استانداری متمرکز است شهرستان ها فقط دو ردیف بودجه جاری و عمرانی دارند
انحراف افکار عمومی از عدم مدیریت بحران می‌باشد . طبق گزارشی که استاندار غیر بومی آزربایجان غربی محمدصادق معتمدیان به مراجع بالادستی داده. و در بازدید معاون اول رئیس جمهور بابت این گزارش که همه چی تحت کنترل و ساماندهی شده و از زلزه زدگان رفع مشکل شده است مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد . ولی واقعیتی که مشاهده می‌شود مشکلات نه تنها رفع نشده بلکه دولت نه تنها توان مدیریت و سازماندهی کمک ها را ندارد بلکه مانع تراشی هم می‌کند در اقدام غیر اصولی دست رد به کمک ترکیه که جز ۵ کشور برتر و صاحب تجربه در زمینه کمک های پس از زلزله هست میزند و خودش به وسیله آب پاش خودرو ضد شورش و بسیجی و بسیجی که با شلاق به طرف مردم هجوم میبرد را می‌دهد . در این فصل سال و دمای زیر صفر درجه وضعیت مردم بسیار بغرنج می‌باشد و نیاز فوری به اسکان و رفع مایحتاج اولیه انسانی دارند در خلأ ان جی او ها و کم لطفی سلبریتی ها خصوصا فرزندان خود آزربایجان کمک های مردمی خوب بوده و جلوه ویژه ای از اتحاد که این روزها بیشتر به آن نیاز داریم ،دیدیم.
اگر نیروهای امنیتی و سرکوبگر ایران مانع از توزیع و ارسال کمک های مردمی نشوند
اقلامی که مورد نیاز زلزله زدگان هست مواد خوراکی خشک، لوازم بهداشتی، وسایل گرمایشی( پتو،لباس گرم و…) آب و ….می‌باشد و وظیفه ای که بر عهده دولت است اسکان آسیب دیدگان در کانکس و تامین خدمات دولتی، تامین سوخت و در کنار مردم بودن است با گزارشی که استاندار داده و لبخند مشمئز کننده ای که به مخبر زد بعید به نظر می‌رسد و سر انجامی مثل زلزله ورزقان خواهد داشت. ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا