نماد سایت Aznews TV

پاناما می‌گوید ناوهای ایرانی اجازه دارند از کانال عبور کنند

حضور نظامی ایران در کانال پاناما می‌تواند خشم ایالات متحده را برانگیزد و واشینگتن هشدار داده که فعالیت‌های تهران در نیمکره غربی را به دقت زیر نظر دارد. کانال پاناما را ایالات متحده در آغاز قرن بیستم ساخت، آبراهی که اقیانوس‌های اطلس و آرام را به هم وصل می‌کند.

مقامات کانال پاناما با استناد به معاهده بین‌المللی سال ۱۹۷۷ که کنترل این آبراه را به پاناما می‌سپارد و آن را بی‌طرف اعلام می‌کند، تاکید داشتند که آبراه باید برای عبور و مرور مسالمت‌آمیز کشتی‌ها امن و آزاد باقی بماند و کشتی‌ها نیز به نوبه خود باید هنجارهای بین‌المللی را رعایت کنند، عوارض بپردازند و دست به هیچ گونه اقدام خصمانه‌ای نزنند.

اطلاعیه کانال پاناما می‌گوید: «بر اساس مقررات فوق الذکر، اداره کانال پاناما موظف است به هر کشتی که تمام این الزامات را رعایت کند، اجازه عبور بدهد.»

رسانه‌های محلی از ورود قریب الوقوع ناوهای نیروی دریایی ایران به کانال پاناما خبر داده‌اند.

روزنامه «لا استرلا د پاناما» ماه گذشته نوشت، تهران قصد دارد کشتی‌های جنگی خود را به سمت کانال پاناما بفرستد چرا که می‌خواهد حضور خود در آمریکای لاتین را تقویت کند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، هفته گذشته تاکید کرد که واشینگتن به دقت فعالیت‌های نیروی دریایی ایران در نیم‌کره غربی را زیر نظر دارد.

وی گفت که ایالات متحده همچنان ابزارهای زیادی در اختیار دارد تا حکومت ایران را نسبت به رفتارهای خود پاسخ‌گو بسازد.

ایالات متحده طرح ساختن کانال پاناما را در سال ۱۹۱۴ به پایان رساند و یک پایگاه نظامی برای حفاظت آن بنا گذاشت.

معاهده سال ۱۹۷۷ راه را هموار کرد تا این آبراه در روز ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ به کشور پاناما واگذار شود.

خروج از نسخه موبایل