جهانخاورمیانه

حمله اسرائیل به صدها زیرساخت حماس در غزه؛ تجمع یهودیان معترض به جنگ در کنگره آمریکا

ارتش اسرائیل اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته، به صدها زیرساخت حماس در نوار غزه حمله کرده است. در همین حال، یهودیان معترض به جنگ غزه در واشینگتن دی‌سی، با ورود به کنگره و برگزاری تجمعی در ساختمان آن خواستار توقف حمله‌های اسرائیل به غزه شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در یک روز گذشته، به صدها زیرساخت حماس در نوار غزه، از جمله سایت‌های پرتاب موشک‌های ضدتانک، تونل‌های زیرزمینی، زیرساخت‌های اطلاعاتی و مقرهای فرماندهی این گروه، حمله کرده است.

در همین حال، وزیران دفاع آمریکا و بریتانیا در نشستی در پنتاگون بر تعهد خود بر حمایت نظامی از اسرائیل و اوکراین برای دفاع از خود تاکید کردند.

در ادامه واکنش‌های جهانی به جنگ حماس و اسرائیل، پلیس ساختمان کنگره آمریکا اعلام کرد ۳۰۰ نفر از معترضانی را که در تجمع یهودیان مخالف جنگ در یکی از ساختمان‌های کنگره شرکت کرده بودند، بازداشت کرده است. هم‌زمان یهودیان مخالف جنگ غزه و متحدان آنها، تجمع گسترده‌ای را در پارک نشنال مال در مرکز واشینگتن برگزار کردند.

‌از سوی دیگر، پس از آنکه شاخه نظامی حماس هشدار داد اگر اسرائیل بدون هشدار مردم غزه را هدف قرار دهد، اعدام گروگان‌های غیرنظامی را پخش زنده می‌کند، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا اعلام کرد از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خواسته شده تا برای خطر «پخش زنده اعدام‌» گروگان‌ها از سوی حماس آماده شوند.

 

در حالی که اسرائیل و گروه‌های فلسطینی یکدیگر را به حمله به بیمارستانی در غزه متهم می‌کنند، مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت که سازمان ملل مطمئنا می‌خواهد تحقیقات خود را در زمینه انفجار بیمارستان غزه انجام دهد.

گریفیتس تاکید کرد: «این باید خیلی زود و خیلی سریع انجام شود.»

‌در همین حال، مقام‌های آمریکا نیز موضع اسرائیل را درباره حمله به این بیمارستان تایید می‌کنند. آدریان واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که تجزیه و تحلیل آمریکا از داده‌های موجود نشان می‌دهد که «اسرائیل مسئول انفجار بیمارستان غزه نیست.»

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت این ارزیابی بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر هوایی، رهگیری‌ها و اطلاعات منبع باز است.

مارک وارنر و مارکو روبیو، رییس و نایب‌رییس کمیته اطلاعات سنای آمریکا نیز در اطلاعیه‌ای با تایید دریافت اطلاعات مربوط به انفجار بیمارستان غزه اعلام کردند: «ما مطمئنیم این انفجار نتیجه پرتاب ناموفق موشک توسط تروریست‌های شبه‌نظامی (جهاد اسلامی) بوده است و نه نتیجه حمله هوایی اسرائیل.»

در تحولی دیگر، واشینگتن پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد مناقشه حماس و اسرائیل را وتو کرد.

این قطعنامه که از سوی برزیل ارائه شده بود، حملات حماس به اسرائیل و خشونت‌ها علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کرد و خواستار ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل دلیل وتوی این قطعنامه را ذکر نکردن حق اسرائیل در دفاع از خود عنوان کرد.

لیندا توماس گرینفیلد گفت ایالات متحده منتظر نتایج سفر جو بایدن به در اسرائیل است.

۱۲ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت قبلا این سند را تایید کرده بودند و روسیه و چین رای ممتنع دادند.

 

حمایت آمریکا؛ وعده اسرائیل برای پیروزی در نابودی حماس

 

با اینکه پس از سفر جو بایدن به اسرائیل حملات راکتی به این کشور ادامه یافته و آژیر هشدار حمله در شهرهای مناطق مرکزی آن به صدا در آمده، نخست‌وزیر این کشور می‌گوید که بسته حمایتی نظامی که بایدن به اسرائیل وعده داده، کمک خواهد کرد کشورش در جنگ پیروز شود.

از سوی دیگر، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل گفته که با پایان یافتن جنگ دیگر حماس در غزه نخواهد بود و از سوی دیگر قلمروی نوار غزه کاهش خواهد یافت.

روزنامه تایمز اسرائیل در همین‌ زمینه با اشاره به گمانه‌زنی تحلیلگران نوشته که احتمالا ارتش تلاش خواهد کرد با ایجاد یک منطقه حائل در داخل نوار غزه، بهتر بتواند از شهرهای جنوبی خود حفاظت کند.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در حاشیه نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ حماس و اسرائیل گفت:‌ «اوضاع در منطقه به شرایط حساسی رسیده و می‌تواند از کنترل خارج شود، فلذا عنصر زمان مهم و کلیدی است.»

واکنش‌ها به انفجار بیمارستان باپتیست الاهلی

در سطح بین‌المللی همچنان واکنش‌ها به انفجار بیمارستان غزه ادامه دارد.

حماس در اطلاعیه‌ای مدعی شده که موشک‌هایش ساخت داخل است و توانایی تخریبی آن‌چه که در بیمارستان اتفاق افتاد را ندارد.

در سوی مقابل اما سخنگوی ارتش اسرائیل اشاره کرده که حماس و جهاد اسلامی از ابتدای جنگ ۴۵۰ پرتاب ناموفق راکتی و موشکی داشته‌اند که «موجب کشتار مردم بی‌گناه» شده است.

رسانه‌ها گزارش دادند تظاهرات در کرانه باختری در اعتراض به انفجار بیمارستان باپتیست الاهلی ادامه دارد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تل‌آویو گفت به نظر می‌رسد انفجار بیمارستان باپتیست الاهلی غزه در اثر حمله اسرائیل نبوده است. بایدن اذعان کرد افراد زیادی با این نظر موافق نیستند.

او تاکید کرد حماس نماینده مردم فلسطین نیست و تنها موجب رنج آن‌ها شده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد حمله هوایی این کشور باعث انفجار در بیمارستان باپتیست الاهلی غزه نشده است. به گفته هاگاری، راکت برخورد کرده به این بیمارستان از سوی گروه جهاد اسلامی فلسطین شلیک شده است.

او تاکید کرد آسیب ندیدن ساختمان‌های مجاور بیمارستان و عدم وجود گودالی عمیق در محل حادثه نشان می‌دهد انفجار این بیمارستان به دلیل حمله هوایی ارتش اسرائیل نبوده است.

ارتش اسرائیل فایل صوتی از شنود سخنان دو مقام حماس را در یک تماس منتشر کرد که در آن درباره شلیک اشتباهی راکت جهاد اسلامی به بیمارستان غزه صحبت شده است.

 

روز سه‌شنبه ۲۵ مهر، در پی اصابت موشک به بیمارستان «باپتیست الاهلی» در نوار غزه دست‌کم ۵۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

اسرائیل و گروه‌های فلسطینی یکدیگر را به انجام این حمله متهم می‌کنند.

مقام‌های کشورهای مختلف حمله به این بیمارستان را غیرقابل توجیه خوانده‌ و خواستار روشن شدن ابعاد آن شده‌اند.

وخامت بحران انسانی در نوار غزه، ادامه جنگ و واکنش‌های بین‌المللی

پتر ولچ، برایان شاتس و کریس فن هولن، سه سناتور آمریکایی، در نامه‌ای از بایدن خواستند بر اهمیت محافظت از غیرنظامیان در نوار غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تاکید کند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از زمان آغاز مناقشه میان حماس و اسرائیل تاکنون سه هزار و ۲۰۰ نفر در نوار غزه کشته و ۱۱ هزار نفر مجروح شده‌اند.

مدیر بیمارستان شفا، بزرگ‌ترین مرکز درمانی غزه اعلام کرد سوخت این بیمارستان روز چهارشنبه ۲۶ مهر به اتمام می‌رسد.

بنا بر گزارش‌ها، با توجه به بستری شدن مجروحان حادثه انفجار بیمارستان الاهلی در بیمارستان شفا، این مرکز درمانی به مراتب بیشتر از ظرفیت خود بیمار پذیرش کرده است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام مصری گزارش داد گذرگاه رفح هنوز برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به نوار غزه بازگشایی نشده است.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر روز سه‌شنبه ۲۵ مهر اسرائیل را متهم کرد با بمباران منطقه مانع از بازگشایی گذرگاه رفح می‌شود.

ارتش اسرائیل خبر داد یک منطقه را در نزدیکی خان یونس در جنوب غزه برای ارسال و توزیع کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی در نظر گرفته است.

 

اثر جنگ اسرائیل و حماس در نقاط دیگر جهان

بنا بر گزارش‌ها، پایگاه نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد و الحریر در عراق هدف حملات پهپادی قرار گرفتند. ارتش آمریکا اعلام کرد حمله به عین‌الاسد را خنثی کرده است.

فرانس ۲۴ نوشت گروه شبه‌نظامی تشکیل‌الوارثین، از متحدان جمهوری اسلامی، مسئولیت حمله به پایگاه الحریر را پذیرفته است.

به گزارش این رسانه، حمله به مواضع نظامیان آمریکایی در عراق به نگرانی‌ها در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه دامن زده است.

ادامه تهدیدهای تروریستی و حملات یهودستیزانه موجب نگرانی شدید مقام‌های کشورهای اروپایی شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع پلیس این کشور اعلام کرد شش فرودگاه در شهرهای مختلف فرانسه روز چهارشنبه ۲۶ مهر پس از دریافت ایمیلی مبنی ‌بر «تهدید به حمله» تخلیه شدند. تخلیه فرودگاه‌های لیون، لیل، نانت، نیس، تولوز و بووه در نزدیکی پاریس برای برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی انجام شده است.

تایمز اسرائیل به نقل از خبرگزاری آنسای ایتالیا گزارش داد یک مدرسه یهودی در رم پس از دریافت پیام تهدید به بمب‌گذاری تخلیه شد.

کن مک‌کالوم، مدیرکل سازمان امنیت داخلی بریتانیا موسوم به ام‌آی‌فایو گفت مناقشه حماس و اسرائیل می‌تواند منجر به انجام حملات تروریستی در خاک بریتانیا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا