آذربایجانفرهنگ و هنر

آذربایجان؛ سال ۲۰۲۱ “سال نظامی گنجوی” اعلام شد

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان فرمانی را امضا کرد که سال ۲۰۲۱ را در جمهوری آذربایجان "سال نظامی گنجوی" اعلام کرد.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۱، هشتصد و هشتادمین سالگرد نظامی گنجوی شاعر و اندیشمند بزرگ برگزار می شود.

نظامی گنجوی، نماینده برجسته ادبیات جهان، شاعر و اندیشمند بزرگ آذربایجانی، از شخصیت های کمیابی است که صفحه جدیدی را در سالنامه اندیشه هنری بشری گشود. میراث درخشان این هنرمند بزرگ، که به بخشی جدایی ناپذیر از معنویت مردم آذربایجان تبدیل شده است، قرن ها جایگاه شایسته خود را در گنجینه های بی نظیر فرهنگی شرق حفظ کرده است.

نظامی گنجوی در طول زندگی خود در گنجه، یکی از مهمترین مراکز فرهنگی آن زمان مرواریدهای شگفت انگیز هنر ادبیات را ایجاد کرد که تاریخ اندیشه فلسفی-اجتماعی و هنری-زیبایی‌شناختی خاورمیانه را غنا بخشید. “خمسه” نظامی گنجوی در اوج اندیشه های شاعرانه و فلسفی جهان قرار دارد. این شاعر اندیشمند، مکتب ادبی بزرگی را تشکیل داد که متشکل از پیروان زیادی بود. آثار نظامی که مشهورترین کتابخانه ها و موزه ها را زینت می دهند، به توسعه هنر مینیاتور شرقی نیز انگیزه می بخشند.

نبوغ نظامی همیشه در مرکز توجه خاورشناسی جهان بوده است. مقبره این شاعر در زادگاهش گنجه قرار دارد و مجسمه هایی در باکو، سن پترزبورگ و روم به احترام این شاعر قرار داده شده است. موسسه ادبیات آکادمی ملی علوم آذربایجان و موزه ملی ادبیات آذربایجان به نام نظامی گنجوی نامگذاری شده اند. مرکز نظامی گنجوی در دانشگاه آکسفورد انگلستان با موفقیت در حال فعالیت است.

سالگرد نظامی گنجوی در آذربایجان همیشه گرامی داشته شده است. هشتصد و هشتادمین سالگی این شاعر بزرگ نقطه عطفی در مطالعه و ترویج میراث وی بود. حیدر علی اف رهبر فقید آذربایجان، که به میراث ادبی و فرهنگی کلاسیک آذربایجان همیشه دیدگاهی ملی و میهن پرستی داشته است، همچنین به میراث نظامی توجه ویژه ای داشت.

تصمیم “درباره اقدامات برای بهبود بیشتر تحقیق، انتشار و ترویج میراث شاعر و اندیشمند بزرگ آذربایجانی نظامی گنجوی” که در سال ۱۹۷۹ به ابتکار حیدر علی اف به تصویب رسید، چشم اندازهای جدیدی را برای مطالعه و ترویج آثار نظامی باز کرد.

هشتصد و چهلمین سالگرد بزرگداشت این هنرمند جاودانه که در سال ۱۹۸۱ با ابتکار و مشارکت مستقیم حیدر علی اف برگزار شد، به یک واقعه مهم در زندگی فرهنگی آذربایجان تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۱، هشتصد و هفتادمین سالگرد نظامی گنجوی با یک سری رویدادها به طور گسترده در سطح کشور جشن گرفته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا