ایرانجهان

۴۶ کشور جهان در بیانیه‌ای از ادامه تحریم‌های موشکی ایران حمایت کردند

۴۶ کشور جهان هم‌زمان با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، خواستار ادامه تحریم‌های موشکی علیه ایران شدند.

بر اساس بیانیه مشترکی که وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ مهر منتشر کرد، این کشورها گفته‌اند که لغو تحریم‌های موشکی ایران بر این فرض استوار بود که جمهوری اسلامی به برجام پای‌بند خواهد ماند؛ موضوعی که اتفاق نیفتاد.

این بیانیه می‌افزاید برنامه موشکی ایران همچنان یکی از بزرگترین چالش‌های بین‌المللی برای منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی است: «امروز ایران بزرگترین ذخایر موشک‌های بالستیک خاورمیانه را در اختیار دارد و برنامه موشکی آن همچنان تهدیدی برای کشورهای منطقه و فراتر از آن است».

این بیانیه که به امضای تقریبا همه کشورهای غربی و برخی کشورهای خاورمیانه، شرق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی رسیده است، می‌افزاید: ارائه فناوری موشکی و پهپادی ایران به شرکا و گروه‌های نیابتی خود، ثبات بین‌المللی را به خطر انداخته و تنش‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند.

کشورهای یاد شده با اشاره به عدم پای‌بندی ایران به برجام به عنوان مبنایی برای لغو تحریم‌های موشکی گفته‌اند ضروری است همه کشورها به مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده موشکی ایران ادامه دهند.

بیانیه یاد شده به اقدامات موثر برای جلوگیری از انتقال تجهیزات مرتبط با موشک و پهپاد به ایران یا از جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر، تبادل سریع اطلاعات مرتبط با این موضوع به همراه بررسی و تلاش‌های بازدارنده تک تک کشورها برای مقابله با برنامه موشکی و پهپادی ایران تاکید کرده‌اند.

اتحادیه اروپا و آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که این تحریم‌ها به خاطر عدم پای‌بندی ایران به برجام باقی خواهد ماند.

استرالیا و آمریکا نیز روز چهارشنبه تحریم‌هایی علیه ده‌ها فرد و نهاد ایرانی که تاکنون ذیل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بودند، اعمال کردند.

آمریکا و کشورهای اروپایی امیدوار هستند که با تحریم‌های یکجانبه بتوانند تحریم‌های موشکی علیه ایران را ادامه دهند.

در این میان روسیه و ایران، محدودیت‌های موشکی علیه ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را «پایان یافته» اعلام کرده‌اند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای پایان تحریم‌های موشکی را «فرصتی برای اثبات اقتدار و تقویت توانمندی‌های دفاعی» کشور عنوان کرد.

این بیانیه می‌افزاید وزارت دفاع ایران مصمم به پیگیری تقویت قابلیت‌های موشکی و تسلیحاتی براساس الزامات دکترین امنیت ملی کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا