ایرانجهانسیاست

قانون گذاران آمریکایی از وزارت خارجه خواستار لغو مجوز امنیتی آرین طباطبایی شدند

چندین قانونگذار آمریکایی در تاریخ ۲۳ آوریل با ارسال نامه‌ای از وزارت خارجه این کشور خواستار لغو مجوز امنیتی و آغاز تحقیقات درباره آرین طباطبایی، منصوب شده توسط دولت جو بایدن شدند.

قانونگذار آمریکایی در نامه خود اظهار داشته‌اند که آرین طباطبایی «روابط نگران کننده ای با حکومت تندرو و ضدآمریکایی ایران دارد.»

نمایندگان می گویند که دولت بایدن هنگام استخدام آرین طباطبایی به عنوان مشاور ارشد معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱، مرتکب اشتباه شده و این یک سمت سطح بالا است که نیاز به تصویب امنیتی دارد. استخدام طباطبایی برای اولین بار در ماه مارس جنجال به پا کرد؛ هنگامی که «فری بییکن» برای اولین بار در ماه مارس گزارش داد که او یک هوادار رژیم ایران است و خانواده اش ارتباط نزدیک با رژیم حاکم بر ایران دارند.

نمایندگان کنگره در نامه ای که اواخر ماه گذشته به کاخ سفید فرستادند، خواستار لغو مجوز امنیتی آرین طباطبایی تا آغاز تحقیقات مناسب درباره “وفاداری وی به رژیم ایران” شدند، که به گفته نمایندگان “تهدیدی برای امنیت ایالات متحده است”.

قانونگذاران آمریکایی می گویند، از آنجا که ایالات متحده در مورد بازگشت دو طرف به توافق هسته ای در  حال مذاکره با ایران است، روابط طباطبایی با رژیم ایران و به تبع آن ارسال اطلاعات سطح بالای وزارت خارجه آمریکا به ایران نگرانی های جدی ایجاد می کند.

آنها در نامه خود می نویسند: “ما با احترام تقاضای تحقیقی طبقه بندی شده در مورد ارتباط آرین طباطبایی با رژیم ایران و همچنین بررسی دقیق سابقه روابط وی با [ایران] را داریم”.

قانونگذاران می نویسند، طباطبایی، “گفتمان رژیم ایران را تکرار کرده و بهانه هایی را برای [مبرا کردن] حکومت ظالم ایران پیش کشیده است. وی اهمیت نارضایتی ایرانیان از حکومت خود را کم اهمیت جلوه داده و اظهار داشته که «اعتراض از ویژگی های جمهوری اسلامی» و «بخشی ذاتی از زندگی عمومی ایرانیان است.» علاوه بر این، در دسامبر سال ۲۰۲۰، طباطبایی ادعا کرد که ایران «جایگاه خود را به عنوان یک نیروی منطقه ای قابل توجه تثبیت کرده است.»”

جواد طباطبایی، پدر آرین میترا، علاوه بر نوشته های نژادپرستانه خود با عنوان «ایرانشهری»، عضو هیئت علمی ارشد دانشگاه تهران است و طبق اطلاعات منتشر شده او از اعضای نزدیک حسن روحانی رئیس جمهور ایران است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه هنگامی که «فری بیکن» از او خواستار اظهار نظر شده، خشمگین شده و گفته است: “دولت، آرین طباطبایی را به عنوان یکی از مهمترین نقشها در وزارت امور خارجه منصوب کرد زیرا وی یکی از کارشناسان برجسته ایالات متحده در سیاست هسته ای ایران است. وزارت خارجه مفتخر است که وی در این سمت خدمت کند.”

به گفته پرایس، طباطبایی “قبل از اعطای سمت کاملاً مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت. هرگونه پیشنهاد نگرانی مربوط به امنیت در مورد دکتر طباطبایی بی اساس و غیرقانونی است.”

جف ون درو، یکی از قانون‌گذاران امضا کننده این نامه  گفت که وزارت امور خارجه هنوز با او تماس نگرفته است تا درباره نگرانی های ذکر شده در نامه با او صحبت کنند. او به «فری بیکن» گفت، دولت باید پاسخگوی کسانی باشد که اعضای کنگره هستند و به دنبال نظارت بر تصمیمات وزارت امور خارجه هستند.

جف ون درو گفت: “چرا کسی را استخدام می کنیم که به برخی از حساس ترین و مهمترین موضوعات امنیتی [در وزارت خارجه] دسترسی دارد  و بدیهی است که با دولت در ایران رابطه داشته است؟” ون درو گفت: “من فقط آن را درک نمی کنم.”

این قانون‌گذار کنگره آمریکا گفت که انتصاب طباطبایی همچنین پیام نگران کننده ای به اسرائیل می فرستد. وی گفت: “من شما را مطمئن می كنم كه هم اکنون اسرائیل در برخورد با ایالات متحده احتیاط بیشتری خواهد کرد.”

برایان لیب، مدیر اجرایی ایرانیان آمریکایی، یکی از گروه هایی که برای اولین بار نگرانی ها در مورد انتخاب طباطبایی ابراز کردند، گفت که نامه کنگره باید پیام روشنی به دولت بایدن ارسال کند.

لیب گفت: “بسیاری از ایرانیان آمریکایی به شدت نگران ارتباط مستقیم و غیرمستقیم خانم طباطبایی با رژیم ایران هستند. این بسیار نگران کننده است که فردی که با رژیم ایران ارتباط دارد برای مسئولیت ارشد در دفتر معاون وزیر خارجه برای کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی انتخاب شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا