ایران

«متین بالسینی» پدیده ترک آذربایجانی تیم ملی شنای ایران پناهنده شد

«متین بالسینی» پدیده تورک آزربایجانی تیم ملی شنای ایران و تنها نماینده شنای تیم ملی ایران در المپیک توکیو اعلام کرد دیگر به ایران باز نمی گردد و قصد دارد در بریتانیا اعلام پناهندگی کند.

این ورزشکار آزربایجانی اهل میانه که بارها از کمبود امکانات، عدم حمایت، و بی‌توجهی مسئولین ایران گله کرده بود، از خط خورده شدن نامش از ترکیب تیم ملی ایران خبر داد و گفت: «مسئولان راه دیگری برای من باقی نگذاشتند و چاره ای جز پناهنده شدن ندارم».  او از این پس زیر پرچم پناهجویان در مسابقات بین‌المللی حاضر خواهد شد.

متین بالسینی در سال‌های اخیر توانسته بود هشت بار رکورد ۲۰۰ متر پروانه ایران را در استخر مسافت کوتاه و بلند بشکند. او همچنین رکورد دار ۴۰۰ متر سینه ایران در استخر مسافت کوتاه است.

این ورزشکار جوان آزربایجانی یکی از استعدادهای نوظهور و پدیده شنا محسوب می‌شود و به گفته کارشناسان این رشته ورزشی، انتظار می‌رفت که با توجه به رکوردهای درخشان خود، در بازی‌های آسیایی و جهانی صاحب شود.

لازم به ذکر است، در سالهای گذشته بسیاری از ورزشکاران و مربیان آزربایجان جنوبی به دلیل مورد بی مهری قرار گرفتن در ایران، به تیم های ملی تورکیه، آزربایجان شمالی و دیگر کشورها پیوسته اند.

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ «بهمن نصیری» ورزشکار تورک اهل زنجان (زنگان) و نفر اول قایقرانی روئینگ ایران، به دلیل عدم حمایت های مسئولان ایران از وی، به تیم ملی آزربایجان شمالی پیوست.

سال گذشته «باربد صداقت» ورزشکا تورک اهل تیکان تپه(تکاب) آزربایجان و قهرمان کاراته جهان، در اعتراض به سیاست های تبعیض آمیز مسئولان فدراسیون کاراته ایران، از تیم ملی ایران کنار کشید.

چند ماه پیش هم «سجاد پیرآیقرچمن» دونده تورک دارنده ۷ مدال جهانی که در نتیجه بی توجهی مسئولان ایران در تبریز «سیگارفروشی» می‌کند، گفت مسئولان ۱۰ سال است وعده کار به او می دهند اما تاکنون هیچ حمایتی از وی نکرده اند.

در مهرماه ۱۴۰۰ نیز «سجاد هاشمی» قهرمان آزربایجانی دو و میدانی ضمن انتقاد از عدم حمایت مسئولان ایران از ورزشکاران تورک و انحلال تیم های آزربایجانی گفت: «متاسفانه تیم‌های بزرگی از جمله شهرداری تبریز، پتروشیمی تبریز منحل شده و اکنون ۱۵ ورزشکار حرفه‌ای آزربایجان شرقی در تیم ‌های مختلف سپاهان اصفهان فعالیت دارند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا