جهانسیاست

ایالات متحده «لیست کشورهایی که در مبارزه با تروریسم همکاری نمی کنند» را اعلام کرد

دولت آمریكا اعلام كرده است كه ایران، كره شمالی، سوریه، ونزوئلا و كوبا را به عنوان «كشورهایی كه با آمریكا در مبارزه با تروریسم همکاری نمی كنند» به ثبت رسانده است.

در بیانیه کتبی وزارت امور خارجه ایالات متحده، اشاره شده که روز گذشته به کنگره موضوع “کشورهایی که با آمریکا در مبارزه با تروریسم همکاری نمی کنند” اطلاع داده شده است.

بر این اساس، دولت آمریکا براساس ماده ۴۰A (الف) قانون كنترل صادرات اسلحه در سال ۲۰۱۹ ایران، كره شمالی، سوریه، ونزوئلا و كوبا را به عنوان “كشورهایی که با آمریکا در مبارزه با تروریسم همكاری نمی کنند” تعیین كرد.

در حالی که سایر کشورها در سالهای گذشته نیز در این لیست قرار داشتند، خاطر نشان شد که کوبا برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۵ دوباره وارد این لیست شده است.

تسلیحات و تجهیزات دفاعی به کشورهای موجود در این لیست از طرف ایالات متحده فروخته نمی شوند.

در بیانیه وزارتخانه آمده است كه ایران اقدامات بسیاری را در منطقه از طریق سازمان هایی مانند حزب الله و نیروی قدس انجام داده است و همچنان “بزرگترین كشور حامی تروریسم در جهان” است.

خاطرنشان شد که دولت بشار اسد به همکاری با بسیاری از گروه های تروریستی از جمله حزب الله ادامه می دهد و از برخی سازمان های تروریستی حمایت می کند.

در بخش «کره‌شمالی» عنوان شده است که ۴ ژاپنی که در سال ۱۹۷۰ در ربوده شدن یک هواپیمای مسافربری ژاپنی شرکت کرده بودند، هنوز هم در کره شمالی زندگی می کنند و سرنوشت ۱۲ شهروند ژاپنی که در این حادثه گروگان گرفته شده اند، نامشخص است.

در بخش ونزوئلا گفته شده است كه دولت نیكلاس مادورو به اقدامات خود مبنی بر تامین منابع تروریسم ادامه می دهد.

در این لیست آمده است با استناد بر اینکه اعضای ارتش آزادیبخش ملی که در سال ۲۰۱۷ به منظور برگزاری مذاکرات صلح با دولت کلمبیا به هاوانا رفته بودند در کوبا مانده اند. به همین دلیل کوبا نیز در این لیست گنجانده شده است،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا