خاورمیانه

هشدار سازمان ملل: حمله حوثی‌ها به مارب یمن آوارگی گسترده را در پی خواهد داشت

مقامات سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن گفتند که حمله گروه حوثی‌های یمن برای تصرف شهر مارب، زندگی ساکنین آن را تهدید و منجر به مهاجرت صدها هزار نفر خواهد شد.

منطقه غنی گاز طبیعی مارب یمن، پناهگاه صدها هزار نفری است که در طی جنگ شش ساله این کشور از خشونت حوثی‌های مورد حمایت ایران فرار کرده و در در این شهر ساکن شده‌اند.

یک مقام دولتی به رویترز گفت که جنگ اکنون به ۳۰ کیلومتری غرب شهر رسیده و نگرانی های بشردوستانه در حال افزایش است.

مارك لوكاك، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل  روز سه شنبه با اصرار بر توقف جنگ گفت: “یورش به شهر باعث می شود كه دو میلیون غیرنظامی در معرض خطر قرار بگیرند، صدها هزار نفر به طور بالقوه و با عواقب انسانی غیر قابل تصور، مجبور به فرار می شوند.”

روز سه شنبه ایالات متحده همچنین نسبت به وخیم تر شدن بحران انسانی هشدار داد و از حوثی ها خواست تا حمله را متوقف کرده، به همه عملیات های نظامی پایان دهند و به تلاش های تحت هدایت سازمان ملل متحد برای دستیابی به یک توافق صلح بپیوندند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه ای گفت: “حمله حوثی ها به مارب اقدام گروهی است که متعهد به صلح یا پایان دادن به جنگ مردم یمن نیستند.”

حملات اخیر نیروهای حوثی مورد حمایت ایران به سمت مارب، همراه با حملات پهپادی به عربستان سعودی صورت می گیرد. ریاض، هفته پیش با اعلام ردگیری و انهدام یک موشک و چندین پهپاد حوثی‌ها گفت که در حمله پهپادی روز چهارشنبه این گروه، یک هواپیمای غیرنظامی در فرودگاه ابها در جنوب عربستان آتش گرفت.

تشدید حملات حوثی‌ها همزمان با اقدامات تازه سازمان ملل و آمریکا برای پایان دادن به جنگ صورت گرفته است، در همین راستا، دولت جو بایدن اخیراً حوثی ها را از فهرست گروه‌های تروریستی که توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت قرار گرفته بود، خارج کرد.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، گفته است که از سرگیری حملات حوثی ها در نزدیکی مارب در زمانی که اقدامات مجدد دیپلماتیک صورت می‌گیرد، بسیار نگران کننده است.

وزیر اطلاعات یمن گفت، حملات توپخانه‌ای حوثی ها در روزهای اخیر به اردوگاه های آوارگان داخلی باعث فرار آنان شده است.

نجیب السعدی، مدیر واحد مدیریت اردوگاه آوارگان دولت، به رویترز گفت نیروهای حوثی روز دوشنبه چهار اردوگاه در شرق شهر مارب را مورد حمله قرار دادند. وی گفت که دو اردوگاه به طور کامل تخلیه شده است.

یمن بین دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی مستقر در جنوب، که از حمایت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نیز برخوردار است- و شورشیان حوثی که شمال این کشور را کنترل می‌کند، تقسیم شده است.

شهر مارب آخرین خط دفاعی نیروهای دولتی در برابر پیشروی حوثی‌ها به بزرگترین میدان های گازی و نفتی یمن است.

سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل (آی‌او‌ام) می گوید ۱۰۶ هزار و ۴۴۹  نفر در اثر جنگ هایی که به مدت یک سال در امتداد خطوط جبهه مارب رخ داده است ، آواره شده اند.

این سازمان هشدار داد که ۳۸۵ هزار نفر دیگر می توانند با یک تغییر در خط مقدم جنگ آواره شوند. سازمان بین المللی مهاجرت می گوید ۱۲۵ اردوگاه آوارگان در اطراف مارب وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا