خاورمیانهسیاست

دلیل درگیری تازه بین اسرائیل و گروه حماس چیست؟

درگیری جدیدی بین اسرائیل و حماس که نوار غزه در فلسطین را کنترل می کند، آغاز شده و  طرفین از حملات موشکی فشرده‌ای را علیه یکدیگر انجام داده‌اند.

درگیری جدیدی بین اسرائیل و حماس که نوار غزه در فلسطین را کنترل می کند، آغاز شده است.  طرفین از شب گذشته حملات موشکی فشرده ای را علیه یکدیگر انجام داده اند. طبق گزارشات منتشر شده، بیش از ۲۰ نفر از جمله کودکان در نوار غزه کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده اند. همچنین در شهرک های اسرائیلی تلفات جانی بر اثر شلیک موشک از نوار غزه رخ داده است.

دلیل تشدید دوباره ناآرامی در اورشلیم، تقابل اعراب و یهودیان است. اینگونه که، روز اورشلیم در اسرائیل که در نتیجه یک جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، قسمت شرقی شهر تحت کنترل اسرائیل قرار گرفت و این تاریخ به عنوان یک روز تعطیل جشن گرفته می شود، به ۱۰ مه سال جاری مصادف شد. همزمان فلسطینی ها نیز در آستانه روز قدس گردهمایی های مختلفی را برگزار می کنند.

امسال، به مناسبت “روز اورشلیم”،  عمدتا با شرکت یهودیان مذهبی “راهپیمایی پرچم” برگزار شد و همزمان تجمعاتی در مناطق عرب نشین اورشلیم شیخ جراح و کوه معبد آغاز شد. در واقع این تجمعات از چند روز پیش به دلیل تصمیم دادگاه برای اخراج هشت خانواده عرب آغاز شده بود. نیروهای امنیتی اسرائیل نیز برای مقابله با ناآرامی ها در محله های عرب نشین در اورشلیم مستقر شدند. در این میان، گروه حماس نیز که نوار غزه را کنترل می کند، به اسرائیل اولتیماتوم داد تا نیروهای امنیتی خود را از شیخ جراح خارج کند. البته این خواسته برآورده نشد و روز گذشته حماس از آغاز عملیات موسوم به «شمشیر قدس» علیه اسرائیل خبر داد و موشکهایی به سمت خاک اسرائیل شلیک کرد. شش ساعت پس از اعلام حماس برای آغاز عملیات «شمشیر قدس»، ارتش اسرائیل اعلام کرد که عملیات ضد تروریستی موسوم به “محافظ دیوار” را آغاز کرده و از شب گذشته حملات هوایی فشرده ای را به نوار غزه انجام می دهد.

از صبح امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت بیش از ۲۰۰ راکت از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شد. سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل بیش از ۹۰ موشک را خنثی کرده است. ارتش اسرائیل سکوهای “گنبد آهنین” را در مناطق هم مرز با نوار غزه نیز مستقر کرده است.

وزارت دفاع اسرائیل می گوید ۱۳۰ هدف در نوار غزه از جمله پایگاه های حماس، انبارهای اسلحه و خانه های فرماندهان عالی رتبه مورد حمله قرار گرفته است. ۱۵ شبه نظامی حماس کشته شدند حملات به نوار غزه بدون وقفه ادامه داشته و معلوم نیست که این عملیات تا چه مدت ادامه خواهد داشت. هدف یكی از حملات اسرائیل، محمد عبدالله فیاض فرمانده گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس، بود. یک موشک اسرائیلی به خانه وی اصابت کرده است.

سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک سوم موشک های شلیک شده توسط حماس از نوار غزه به هدف خود نرسیده و در همان نوار غزه منفجر شده است. هِدی زیلبرمن گفت برخی از ساکنان غزه در اثر همین انفجارها زخمی شده اند.

حماس اسرائیل را به شلیک به غیرنظامیان در غزه متهم کرده و می گوید اگر هدف قرار دادن غیرنظامیان متوقف نشود، شهر اشکلون “به جهنم تبدیل خواهد شد”. اشكلون یك شهر اسرائیلی هم مرز با نوار غزه است، جایی كه چندین نفر از ساكنان توسط راكت های حماس زخمی شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا