آذربایجانجهان

اجرای آهنگ برای زلزله‌زدگان ترکیه توسط معلم موسیقی آذربایجانی و هنرجویانش

هابیل ممد‌اوف، معلم موسیقی آذربایجانی که در ماه‌های اخیر با همخوانی موسیقی کلاسیک (سنتی و مقامی) به همراه هنرجویانش به شهرت رسیده، در آخرین کار خود ترانه‌ای برای زلزله‌زدگان ترکیه اجرا کرده‌اند.

معلم موسیقی آذربایجانی و هنرجویانش که طی ماه‌های اخیر به شهرت رسیده‌اند، ترانه‌ای برای زلزله‌زدگان ترکیه سرودوی در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی با بیان اینکه از ده سال پیش به عنوان معلم مدرسه موسیقی روستای «گولابلی» شهرستان آغدام فعالیت می‌کند، گفت: «گروه ما میان مردم بیشتر به عنوان «شاگردان استاد هابیل» شناخته می‌شود. هدف ما البته نه صرفا آموزش‌های مدرسه بلکه حرفه‌ای‌تر شدن و آماده کردن هنرجویان برای کنسرت‌های خارج از کشور و شناساندن موسیقی مقامی آذربایجان در جهان است.»

این استاد آذربایجانی ضمن ابراز تاسف از زلزله‌های اخیر در جنوب شرق ترکیه، افزود: «خواستم برای جلب توجه اذهان عمومی به این رویداد کاری انجام دهم، به‌ویژه فوت کودکان و ناله پدر و مادران بر آن‌ها مرا بسیار تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل شعری برای یک آهنگ شناخته شده سروده و به صورت گروهی اجرا کردیم. اصل موسیقی این آهنگ متعلق به حاجی‌خان ممد‌اوف و اشعارش نیز از شاعر نامدار آذربایجانی میکائيل مشفق بود. همراه با هنرجویانم شعری را که گفته بود بر روی این آهنگ گذاشته و برای زلزله‌زدگان سرودیم.»

وی در خصوص جایگاه موسیقی سنتی و مقامی آذربایجان میان نسل جدید نیز گفت: «جوانان و نوجوانان بیشتر به دنبال سبک‌های جدید‌ هستند و حفظ موسیقی سنتی و ملی ما نمی‌توانست بدون حمایت دولت به این گستردگی ادامه یابد. حمایت‌های دولت آذربایجان نقش بسیار زیادی در حفظ و رشد این موسیقی دارد و اینکه مدارس موسیقی ایجاد شده و معلمان برای تداوم این موسیقی آموزش داده می‌شوند، تنها با کمک دولت امکان پذیر شده است.»

هابیل ممد‌اوف با بیان اینکه در ایران نیز علاقه به موسیقی‌ سنتی آذربایجانی در میان تُرک‌ها زیاد است، افزود: «اما عدم وجود مدارس و دانشگاه‌های موسیقی به سبک ما، یادگیری حرفه‌ای موسیقی مقامی و سنتی برای آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. به همین حتی برخی از آنان برای یادگیری آن به موسسات و دانشگاه‌های جمهوری آذربایجان می‌آیند. اما به طور کل علاقه به موسیقی سنتی و مقامی در میان آذربایجانی‌های ایران نیز زیاد است.»

وی درباره برنامه‌های آتی خود ابراز داشت: طبق برنامه‌ریزی‌ها طی سه ماه آینده یک کنسرت در مرکز موسیقی مقامی کنسرت خواهیم داد. از کشورهای دیگر از جمله ازبکستان نیز پیشنهاد برگزاری کنسرت داریم که بر روی آنها نیز کار خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا