ایرانجهان

توافق احتمالی بایدن با ایران به کنگره می‌رود؛ هشدار درباره مخالفت دوحزبی

دو سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا همزمان با انتقاد از توافق احتمالی دولت جو بایدن با جمهوری اسلامی اعلام کردند هرگونه توافقی با مخالفت دوحزبی مواجه خواهد شد و این توافق برای بررسی در کنگره، به این نهاد ارائه خواهد شد.

باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دوشنبه ۱۴ شهریورماه گفت که دولت بایدن متعهد شده که هرگونه توافقی درباره برنامه اتمی ایران را برای بررسی به کنگره ارائه کند.

رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اشاره کرد این کمیته توافق احتمالی دولت بایدن با ایران را بررسی و درباره آن رای‌گیری خواهد کرد.

با این حال او افزود اطمینانی نیست که نتیجه رای‌گیری بتواند موفق به جلوگیری از توافق شود.

از سوی دیگر لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا اعلام کرد که در صورت توافق احتمالی دولت بایدن با ایران یک مخالفت دوحزبی با آن شکل خواهد گرفت.

لیندزی گراهام گفت که به همراه باب منندز پیشنهاد جایگزینی برای احیای برجام ارائه داده‌اند که مبتنی بر پذیرش تقویت قدرت هسته‌ای برای ایران و کشورهای عرب،‌ اما با غنی‌سازی اورانیم در خارج از منطقه است، تا از تکثیر سلاح‌های اتمی جلوگیری شود.

ادامه مخالفت منتقدان توافق دولت بایدن با جمهوری اسلامی در حالی است که جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید بعد از دریافت پاسخ اخیر جمهوری اسلامی خوش‌بینی او برای احیای برجام به صورت سریع، کمتر شده است.

 

ادامه کارزار اسرائیل،‌ تضمین آمریکا

در خاورمیانه نیز اسرائیل همچنان به تلاش‌ها و کارزار خود برای جلوگیری از امضای توافق میان کشورهای غربی و جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل اعلام کرده که جو بایدن در یک تماس تلفنی اخیر خود با یائیر لاپید به او اطمینان داده که ایالات متحده به دنبال جلوگیری از حفاظت اسرائیل از خود در مقابل تهدید ایران نیست.

او افزود بایدن به لاپید گفته است: «هرگز دستان اسرائیل را نخواهیم بست. ما از خطر ایران آگاهیم.»

 

تداوم مخالفت‌ها در ایران

در ایران نیز برخی رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از رسیدن به توافق در جریان مذاکرات ابراز ناامیدی می‌کنند.

حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در کیهان و مدیرمسئول این روزنامه به تازگی به مذاکرات انتقاد کرد و گفت: «مذاکره برای لغو تحریم‌ها آب در هاون کوبیدن است».

او افزود: «با جرات می‌توان گفت این مذاکرات راه به جایی نمی‌برد و می‌بینید که تاکنون از ناکجاآباد بیرون نرفته است.»

شریعتمداری اضافه کرد: «تنها راه پیش رو خروج از ان‌پی‌تی است.»

با این حال، حساب اینستاگرام وبسایت دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای در یک پست تازه اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۹ را بازنشر کرده که در آن به «صلح»‌ اشاره شده است.

او در این سخنان گفته بود: «در بین آل رسول خدا پرشورتر…و غیرتمندترین برای حفظ دین در مقابل دشمن حسین‌بن‌علی بوده،»، اما «صلح را تنها امام حسن نکرد،‌امام حسن و امام حسین این کار را کردند.»

برخی بازنشر این سخنان را به معنی احتمال توافق ایران برای احیای برجام تفسیر کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا