خاورمیانه

مقتدی صدر: زائران ایرانی‌ به قوانین عراق پایبند باشند و امنیت کربلا به حشدالشعبی سپرده نشود

در آستانه برگزاری مراسم مذهبی «اربعین»، مقتدی صدر رهبر پرنفوذ شیعیان عراق در پیامی به زبان فارسی از زائران ایرانی خواست به قوانین عراق احترام بگذارند و از مقام‌های عراقی نیز خواست امنیت کربلا را به گروه حشدالشعبی تحت حمایت حکومت ایران نسپارند.

آقای صدر در این پیام که روز شنبه منتشر شد، تأکید کرد زائران ایرانی «که تعدادشان بیشتر است» به «نظم، قواعد عمومی و قوانین عراق پایبند باشند.»

اربعین امسال در روز ۲۶ شهریور برگزار می‌شود و هر سال صدها هزار شیعه ایرانی برای شرکت در این مراسم مذهبی به عراق می‌روند.

صدر نوشت: «مهمان همچنین باید با یک نظم سطح بالا و با مجوز رسمی و گذرنامه، با احترام به مقامات ذی‌صلاح، نیروهای امنیتی و قوانین و احترام به کشور میزبان، به ویژه با توجه به استقبال عراق از تعداد میلیونی در زیارت اربعین کربلا و وفات پیامبر اعظم در نجف اشرف وارد شود.»

جمهوری اسلامی پس از سقوط صدام حسین، شهروندان ایرانی را برای سفر به عراق در روز اربعین به طور فزاینده تشویق کرده تا از جمعیت حاضر در این مراسم برای نشان دادن میزان نفوذ خود در عراق استفاده کند.

به عنوان نمونه، دولت ایران روز شنبه در تازه‌ترین تلاش برای تشویق شیعیان برای حضور در مراسم «پیاده‌روی اربعین» اعلام کرد که در مسیر کربلا به نجف اینترنت رایگان ارائه خواهد کرد.

صدر خواستار محدودیت ورود برای زائران شد

رهبر جریان صدری‌های عراق که مخالف نفوذ ایران در این کشور است همچنین از دولت عراق خواست همانند عربستان سعودی و ایران، «خارج از توان» خود به زائران خارجی اجازه ورود به کشور ندهد.

او از مقام‌های محلی کربلا نیز خواست امنیت این شهر و «پست‌های بازرسی را فقط به نیروهای امنیتی بسپارند و نه دیگران، مانند حشد و سرایا.»

شبه‌نظامیان حشدالشعبی تحت حمایت ایران هستند و گروه سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدری‌ها به شمار می‌رود.

صدر همچنین خطاب به شهروندان عراقی نوشت که «از درگیری اجتناب کنند» و «شعارهای حزبی، شبه‌نظامی، یا حشدالشعبی یا جریان [صدر] را مطرح نکنند.»

درگیری‌های اخیر در عراق که حدود سی کشته برجای گذاشت، در آستانه برگزاری مراسم اربعین موجب شد که ایران مرزهای خود و عراق را ببندد، اما بلافاصله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، وعده داد که «اربعین امسال باشکوه‌تر از همیشه» خواهد بود.

با وجود عقب‌نشینی هواداران مقتدی صدر از منطقه سبز بغداد و فروکش کردن درگیری آنان با نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، هنوز جو سیاسی و امنیتی عراق ملتهب است.

روز جمعه بار دیگر صدها عراقی معترض در بغداد تظاهرات کردند و خواستار تغییر اساسی در نظام سیاسی کشور شدند.

نزدیک به یک سال پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، دولت جدید این کشور هنوز تشکیل نشده است.

صدر در بیانیه خود همچنین نوشت که این توصیه‌هایش به این معنا نیست که او با «مفسدان» زیر یک «خیمه» گرد هم می‌آید.

او بار دیگر بر مواضع خود مبنی بر مخالفت با طبقه حاکم در عراق تاکید و اضافه کرد: «کسی همانند من با کسانی همانند آنان بیعت نمی‌کند، [زیرا] زندگی با آنان بدبختی، و مرگ و جدایی از آنان خوشبختی است».

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا