جهان

آخرین روز انتخابات روسیه و برنامه مخالفان برای حضور در مراکز رای‌گیری

سومین و آخرین روز رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری روسیه که ولادیمیر پوتین را برای شش سال دیگر در راس قدرت نگه خواهد داشت، از صبح یکشنبه ۲۷ اسفند در این کشور آغاز شده است.

انتخابات از شرقی‌ترین نقطه روسیه یعنی شبه‌جزیره کامچاتکا آغاز شده و با ۱۱ ساعت فاصله زمانی به کالینینگراد در غربی‌ترین نقطه این کشور خواهد رسید.

احتمال می‌رود هنگام ظهر در هر منطقه زمانی رویارویی‌هایی بین مقام‌های حکومتی و معترضان رخ بدهد.

تصویری از «نافرمانی مدنی» زن جوانی که در صندوق رأی رنگ می‌ریزد

وب‌سایت حزب حاکم روسیه در میانه انتخابات هدف «حمله سایبری» قرار گرفت

ولادیمیر پوتین که در سال‌های اخیر، به ویژه پس از تهاجم روسیه به اوکراین، مخالفان و رسانه‌های مستقل را سرکوب کرده است در این انتخابات رقیبی جدی ندارد.

به گفته مقام‌های انتخاباتی روسیه، ۱۱۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات هستند و در دو روز گذشته حدود نیمی از آنها حضوری یا آنلاین رای داده‌اند.

«ظهر علیه پوتین»

مخالفان ولادیمیر پوتین از برنامه اعتراضی خود در آخرین روز رای‌گیری که «ظهر علیه پوتین» نامیده شده خبر داده‌اند و در مقابل، مقام‌های روسیه معترضان را به مجازات‌هایی همچون حبس طولانی تهدید کرده‌اند.

الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه که چندی پیش در زندانی دورافتاده در منطقه سیبری به طور مشکوک جان باخت، پیش از مرگ خواسته بود که معترضان با حضور در مراکز رای‌گیری در یک زمان واحد، نارضایتی خود را از جنگ اوکراین و «حکومت مشت آهنین پوتین» نشان دهند.

آقای ناوالنی از معترضان خواسته بود که در هر منطقه زمانی دقیقا در ظهر یکشنبه ۲۷ اسفند در مراکز رای‌گیری حاضر شوند.

یولیا ناوالنایا، همسر او، و همچنین دیگر مخالفان ولادیمیر پوتین در روزهای اخیر خواستار اجرای «ظهر علیه پوتین» شده‌اند.

حضور گسترده و همزمان معترضان در مراکز رای‌گیری می‌تواند چالشی باشد در مقابل نتایجی که انتظار می‌رود کرملین اعلام کند.

دادستانی مسکو تهدید کرده است افرادی که هنگام ظهر در کار عوامل انتخابات در مراکز رای‌گیری دخالت کنند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

این دادستانی با اشاره به مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی «که برای حضور یکباره جمعیت نامحدود و ایجاد ناهماهنگی در مراکز رای‌گیری مسکو فراخوان داده‌اند» این اقدام را نقض قوانین انتخاباتی خواند.

با این حال والریا وتوشکینا وکیل دادگستری که بیرون از روسیه است، به رادیو اروپای آزاد گفت اگر مردم پوستر و بنر به همراه نداشته باشند و در مورد دلیل حضورشان در آن ساعت حرفی نزنند، مقام‌های حکومتی نمی‌توانند چنین اقدامی را تخلف معرفی کنند.

در دو روز اول انتخابات نیز شماری از شهروندان روسیه اعتراض خود به حکومت ولادیمیر پوتین را با تخریب یا ریختن جوهر در صندوق‌های رای نشان دادند.

مقام‌های روسیه از دست‌کم ۲۸ مورد مشابه در دست‌کم ۹ شهر خبر داده‌اند.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق و معاون کنونی شورای امنیت روسیه، معترضان را «تبهکاران» و «خائن‌هایی» خواند که به گفته او، به دشمنان روسیه و به ویژه اوکراین کمک می‌کنند.

او در پیامی تلگرامی معترضان را به ۲۰ سال حبس تهدید کرد.

ولادیمیر پوتین که ۷۱ سال دارد نزدیک به ۲۵ سال است که قدرت را در روسیه در دست دارد.

سه رقیب او در این انتخابات، شامل لئونید اسلوتسکی، ولادیسلاو داوانکوف، و نیکولای خاریتونوف جملگی از حامیان سیاست‌های پوتین هستند.

مقام‌های غربی عمدتا انتخابات روسیه را با استناد به سرکوب‌ها غیرآزاد خوانده‌اند.

از جمله شارل میشل، رئیس شورای اروپا، روز جمعه در اولین روز رای‌گیری در توییتی کنایی نوشت: «می خواهم به ولادیمیر پوتین به خاطر پیروزی قاطعش در انتخاباتی که از امروز آغاز می شود تبریک بگویم».

همچنین اوکراین و بسیاری از دولت‌های غربی از روسیه به خاطر برگزاری انتخابات در مناطقی که در اوکراین به اشغال خود درآورده محکوم کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد،‌نیز از جمله منتقدان بوده و این اقدام روسیه را محکوم کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه در حالی وارد سومین روز خود شده است که اوکراین در روزهای اخیر حمله به مناطق مرزی روسیه و همچنین حمله پهپادی به عمق روسیه را افزایش داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا