خاورمیانه

ادامه ناآرامی در بغداد و کشته شدن چند تن از معترضان

میدان «الوثبه» در مرکز بغداد، پایتخت عراق،  امروز - پنج شنبه - صحنه ناآرامی ها و اعتراضات شماری از مردم این کشور بود.

برخی منابع خبری در عراق از کشته شدن شماری از افراد در ناآرامی های امروز مرکز بغداد خبر داده اند.

 

پایگاه خبری السومریه نیوز به نقل از یک منبع امنیتی از جزئیات اتفاقات رخ داده در داخل یکی از فروشگاهها در میدان الوثبه واقع در مرکز بغداد نقل کرده است.

 

این منبع با اشاره به اینکه فرد مسلحی در انبار یک مرکز تجاری در میدان الوثبه سنگر گرفت، بیان کرد: در حالی که شهروندان حاضر در میدان مذکور برای بازداشت این فرد تلاش می کردند، این فرد شروع به تیراندازی کرد که منجر به کشته شدن دو نفر و آتش گرفتن انبار شد.

 

ماجری آویزان کردن جسد یک فرد از تیر برق در میدان الوثبه

خبرگزاری الفرات نیوز نوشت: صفحه «صالح محمد العراقی» از نزدیکان  مقتدی صدر رهبر جریان صدر این کشور در فیسبوک تهدید کرده است  که در پی حوادث امروز میدان الوثبه، «کلاه آبی ها» را که مأمور محافظت از تظاهرات کنندگان عراقی در میادین تظاهرات هستند، از آن میدان ها خارج خواهد کرد.

 

این صفحه آورده است: اگر ظرف ۴۸ ساعت آینده عاملین «جنایت میدان الوثبه» معرفی نشوند، کلاه آبی ها باید از میادین تظاهرات در بغداد خارج شوند.

 

این خبرگزاری در ادامه نوشت: صحنه هایی پیش از این در فضای مجازی منتشرشده است که کشتن یک فرد و آویزان کردن جسد او از یک تیر برق در میدان الوثبه را نشان می دهد.

 

گفته شده این فرد به این دلیل از سوی گروهی از افراد کشته و از تیر برق آویخته شده که جمعه گذشته از منزل خود به سمت گروهی از تظاهرت کنندگان در میدان الوثبه تیراندازی کرده و پنج نفر از آنها را کشته است.

 

منابع عراقی می گویند: گروهی از معترضان پس از کشتن این فرد، اقدام به آویزان کردن جسد او از یک تیر برق در مرکز بغداد کرده اند.

 

گفتنی است٬‌ عراقی‌ها از یکم اکتبر گذشته نیز به مدت یک هفته در اعتراض به فساد، بیکاری و کمبود خدمات عمومی در بغداد و شهرهای جنوبی این کشور تظاهرات کردند. موج دوم تظاهرات ضد دولتی در مناطق مختلف عراق نیز از 25 اکتبر آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

نیروهای امنیتی عراق در برخورد با معترضان از گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند. عادل المهدی نخست‌وزیر این کشور به دلیل تظاهرات گسترده ضد دولتی در 29 نوامبر از سمتش استعفا کرد.

 

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) نیز در آخرین گزارش هیئت یاری رسانی این سازمان در عراق درباره اعتراضات مردم در بازه زمانی 5 نوامبر تا 8 دسامبر سال جاری را منتشر کرده است، که طبق این گزارش در جریان اعتراضات عراق از اول اکتبر تاکنون 424 نفر کشته و 8 هزار و 758 تن دیگر نیز مجروح شده اند.

 

همچنین این گزارش می افزاید: به نظر می‌رسد تعداد کشته‌شدگان ممکن است بسیار بالاتر از این رقم باشد، زیرا دولت آمارهای رسمی قربانیان را در اختیار بیمارستان‌ها و هیئت یاری رسانی سازمان ملل در عراق قرار نداده است.

 

در این گزارش ضمن تاکید بر تداوم نقض حقوق بشر در عراق، نیروهای امنیتی به « رفتار غیرقانونی، نامتناسب و اعمال زور» علیه معترضان و بدرفتاری با دستگیرشدگان متهم شده‌اند.

 

.

 

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا