ایرانسلامتی و زندگی

آمار کرونا در ایران: افزایش ۳۰ درصدی طی یک روز

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۴۰۴ هزار و ۶۴۸ نفر تا ظهر امروز دوشنبه ۲۴ شهریور خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۵۶ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در ایران خبر داد. به این ترتیب، آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۲۳ هزار و ۳۱۳ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۳ هزار و ۷۹۸ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۳۴۸ هزار و ۱۳ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۸۴۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و احواز (خوزستان) نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

بر اساس اعلام کمیته اپیدومیولوژی کرونا در وزارت بهداشت در هفته منتهی به ۲۱ شهریورماه، در روند کشوری این بیماری، موارد ابتلا و مرگ بالا اعلام شده و روند صعودی یا شروع پیک در ۱۲ استان کشور مشاهده شده است.

همچنین نتایج مطالعه‌ای که تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شده نشان می‌دهد که «میانگین کل مرگ‌ومیر ۱۰.۰۵ درصد کل بیماران بستری را تشکیل می‌دهد.» که تقریبا دو برابر میانگین جهانی است.

بر اساس این تحقیق، «بیشترین میزان مرگ‌ومیر به لحاظ سنی در بین افراد بالای ۶۵ سال بوده (۲۵.۳۲ درصد)، سپس افراد دارای بیماری زمینه‌ای (۲۵.۵۵ درصد) و بستری‌های ICU/CCU که (۴۱.۷ درصد) بوده است. همچنین بیشترین مرگ‌ومیر مربوط به بیمارانی بود که دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی (۳۸.۴۶ درصد) و سرطان (۳۵.۷۹ درصد) داشتند.»

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تکرار ادعاهای اخیر خود گفت: کانال‌های ضد ایرانی از اینکه همه‌چیز در ایران به روال درست پیش می‌رود عصبانی‌اند. کشورهای منطقه همه نگاهشان به ایران است.

او مدعی شد از اینکه مردم با کمبود دارو مواجه نیستند، پشت در بیمارستان نمانده‌اند، با کمبود ماسک مواحه نیستند، عزاداری و عروسی برپا می‌کنند… کانال‌های ضد ایرانی خیلی عصبانی‌اند.

با افزایش انتقادها به بازگشایی حضوری مدارس در ایران و هشدارها نسبت به عواقب غیرقابل کنترل آن علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور اعلام کرد «حضور در مدرسه اجباری نیست.»

در همین زمینه، احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به ایسنا گفت: «وزیر آموزش و پرورش در جلسه امروز کمیسیون اعلام کرد که حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس اختیاری است، لذا وزارت آموزش و پرورش ملزم به ارائه خدمات به صورت حضوری و مجازی به دانش آموزان است.»

به گفته وی، وزیر آموزش و پرورش گفته که «زمان آغاز سال تحصیلی بنا به دستور ستاد مقابله با کرونا بوده.»

علی ربیعی نیز مدعی شده که «تمام کارشناسان پرورشی و آموزشی حساسیت داشتند که مدرسه باز شود.»

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد: «ستاد استانی مقابله با کرونا اصراری بر حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس ندارد.»

با آغاز سال تحصیلی جدید در ۱۵ شهریور و افزایش نگرانی‌ها از شیوع کنترل‌ناپذیر کرونا حسن روحانی گفت: «دیروز در رسانه های خارجی جنجال راه انداختند که متخصصان می گویند مدارس باید تعطیل باشد و مخالف بازگشایی مدارس هستند اما وزیر آموزش و پرورش به زور می خواهد مدارس را باز کند؛ نه خیر همه موافق هستند.»

آقای روحانی مشخص نکرد که منظورش از همه، چه کسانی هستند -دولت و حکومت یا اینکه مردم؟! چرا که بر اساس گزارشاتی که رسانه‌های داخلی از استان‌های مختلف ایران منتشر می‌کنند، هم خانواده‌ها و هم معلمان موافق تحصیل حضوری نیستند.

وی در بخش دیگری گفت: «ما در این هفت ماه سختی که از ویروس کرونا و تحریم داشته ایم، هیچ کس به کمک ما نیامد.»

اظهارات آقای روحانی در حالیست که اتحادیه اروپا در ماه فروردین سال جاری برای مبارزه با ویروس کرونا ۲۰ میلیون یورو به ایران کمک‌های انسان‌دوستانه فرستاد. در همین راستا در کنار سازمان جهانی بهداشت کشورهای مختلفی همچون ترکیه، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی، آلمان، فرانسه، انگلیس، ژاپن، قطر، چین، و روسیه نیز به ایران کمک‌های نقدی ویا تجهیزاتی فرستادند.

رییس‌جمهور ایران همچنین گفت: «ضد انقلاب مدام می گوید کادر درمان ما خسته وناتوان است؛ ناتوانی آنها دروغ است.»

در این خصوص نیز هر روز خبرگزاری‌های داخلی بر اساس گزارشات و مصاحبه‌هایی که با نمایندگان بخش سلامت ایران منتشر می‌کنند، از فرسودگی و خستگی کادر درمان در کنار مشکلات استخدامی و شغلی آنها خبر می‌دهند.

خانم لاری روز جمعه با بیان اینکه شمار شهرستان‌های در وضعیت قرمز و هشدار با اضافه شدن ۲۲ شهرستان قرمز به ۱۸۲ افزایش پیدا کرد، افزود: «هیچ نقطه سبز یعنی منطقه عاری از کرونا در کشور وجود ندارد.»

وی در باره این افزایش تاکید کرد: «وضعیت اکنون بیماری در کشور نیز بازتاب رفتار ما طی هفته‌های گذشته است.»

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران نیز با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامی خود گفت: «دولت انگلیس فقط برای بخش سلامت بیش از ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد و ما پس از حدود هفت ماه از یک میلیارد دلار تخصیصی کمتر از ۳۰ درصد را گرفته‌ایم.»

وزیر بهداشت ایران افزود: «پرستاران و پزشکان و کادر بهداشتی انگلیس علاوه بر دریافت پاداش قابل توجه، پایان ماه مطالبه‌ای از دولت ندارند و من شرمسار کادر بهداشت و درمانی هستم که ماه‌هاست مطالباتشان معوق مانده است و باز هم کریمانه و عاشقانه خدمت می‌کنند.»

سخنان آقای نمکی در حالی بیان می‌شود که پرستاران و کادر درمانی در ایران هفته‌ها و ماه‌ها با انتشار بیانیه‌ها، برگزاری تجمعات که در مواقعی با بازداشت آنان همراه بود به عدم استخدام رسمی، پرداخت نشدن حقوق معوقه‌های خود و اخراج‌های وسیع اعتراض کردند.

آنچه امروز در خصوص ادامه فعالیت شغلی آنها علیرغم این شرایط مشاهده می‌شود سکوتی از سر ناچاری است نه تحمل سیاست‌های تهاجمی ایران که منجر به تحریم‌ها شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: «از زمان شیوع کرونا شایعاتی حاکی از تاثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری در جهان رواج پیدا کرد و متاسفانه بعضی افراد آن را باور و شرایط را برای سلامت خود دشوار کردند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا