جهان

سازمان ملل: روسیه از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین استفاده می‌کند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که «گزارش‌های موثقی» از چندین مورد استفاده نیروهای روسیه از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت اوکراین دریافت کرده و استفاده کور از تسلیحات ممنوعه خوشه‌ای جنایت جنگی است.

لیز تروسل، سخنگوی این دفتر سازمان ملل، جمعه 11 مارس، به خبرنگاران در ژنو گفت: «با توجه به تأثیرگذاری گسترده این نوع تسلیحات، استفاده از مهمات خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت با اصول حقوق بین‌المللی انسانی حاکم بر روند عملیات رزمی، ناسازگار است.»

او افزود: «ما به مقامات روسیه تذکر می‌دهیم که حمله به غیرنظامیان و مراکز عمومی و همچنین بمباران مناطق در شهرها و روستاها و سایر اشکال حملات کور، بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع بوده و ممکن است جنایات جنگی تلقی شود.»

تروسل در پاسخ به پرسشی در مورد تغییر احتمالی سیاست فیسبوک که به برخی از کاربران، اجازه نشر دعوت به اعمال خشونت علیه مقامات و سربازان روسی را می‌دهد، این موضوع را «نگران کننده» خواند و گفت که دفترش این موضوع را با مدیران فیسبوک در میان خواهد گذاشت.

از سویی جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پنج‌شنبه، تاکید کرد اتحادیه از «جنایت‌های» ارتش روسیه و هدف قرار دادن «آسیب‌پذیرترین گروه‌ها» در اوکراین، شوکه شده است.

بورل در بیانیه‌ای از روسیه خواست تا عملیات نظامی خود را فوراً متوقف کند. او از آغاز تحقیقات دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درباره اقدامات نیروهای روسی در اوکراین استقبال کرده و گفت: «روسیه به‌دلیل ارتکاب این تخلفات جدی و جنایات جنگی، بازخواست خواهد شد.»

جيمس هیبی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا نیز پنج‌شنبه گفت که فرماندهان نظامی روسیه و همچنین کسانی که در مناصب ارشد دولت روسیه هستند، در قبال هرگونه جنایت جنگی در اوکراین، مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

او به شبکه بریتانیایی «اسکای نیوز» گفت:«فرماندهان نظامی روسیه باید به خاطر داشته باشند که ارتکاب جنایات جنگی، صرفا محدود به کسانی نیست که عهده‌دار بالاترین مناصب در دولت روسیه هستند.»

هیبی افزود: «این جنایات توسط سلسله مراتب رهبری تا پایین‌ترین مراتب و همه دست‌اندرکاران آن صورت می‌گیرد. این فجایع، رصد شده و دسته‌بندی می‌شوند و این افراد مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.»

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا