ایرانجهان

ند پرایس:‌ واشینگتن در حال آماده‌شدن برای سناریوهای با برجام یا بدون برجام است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در اظهاراتی گفت که واشینگتن در حال آماده‌شدن برای سناریوهای با «برجام» یا بدون برجام است.

پرایس، در نشست خبری پنج‌شنبه 7 مرداد خود تصریح کرد، آمریکا خیلی سریع به پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست در مذاکرات احیای برجام پاسخ خواهد داد و واشینگتن با شرکای اروپایی خود در این‌باره در تماس است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته گفته بود پیش‌نویس تازه‌ای را برای برون‌رفت از بن‌بست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به ایران و آمریکا ارائه داده است و از آنها خواسته برای جلوگیری از یک «بحران اتمی خطرناک» آن را بپذیرند.

به گفته این دیپلمات اروپایی: «توافقی که روی میز است، توافق کامل و جامعی نیست، ولی در حد ممکن تمام دغدغه‌ها را در نظر می‌گیرد، و شامل نتایج سخت به‌دست‌آمده برای همه طرف‌های معامله است.»

مذاکرات احیای برجام از چند ماه قبل، پس از آنکه دولت ایران خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست نیروهای تروریستی تحت تعقیب ایالات متحده شد، متوقف شد و از آن زمان چندین تلاش اروپایی برای میانجی‌گری ناکام مانده است.

ند پرایس درباره زمان ارائه پاسخ واشینگتن به پیشنهاد بورل گفت که کشورش با متحدان اروپایی و همچنین شرکای خود در گروه 1+5 در این خصوص، در تماس نزدیک است.

او گفت ایالات متحده «در حال بررسی» پیش‌نویس تفاهم است و قصد دارد این کار به سرعت انجام شود. پرایس تاکید کرد که پاسخ واشینگتن مستقیما با اتحادیه اروپا در میان گذاشته خواهد شد.

پرایس در ادامه تاکید کرد، متن پیشنهادی جدید، بر اساس توافقی است که در مذاکرات فشرده کشورهای حاضر در برجام در وین تدوین شده و از اسفند سال گذشته روی میز بوده و آمریکا نیز با آن موافق بوده است.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات پرونده هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرد، پیش‌نویس اروپایی توافق نهایی که برای ایران، آمریکا و کشورهای 1+4 ارسال شده، بهترین توافق روی میز و به نفع همه طرف‌های مذاکره‌کننده است.

مورا، خاطرنشان کرد، پیش‌نویس اروپایی این توافق، منافع اقتصادی روشن و قابل سنجشی برای مردم ایران داشته و از دولت ایران خواست تا نسبت به پذیرش این توافق اقدام کند.

این در حالی است که موضع ایران در خصوص پیشنهاد تازه بورل تاکنون مشخص نشده است. علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، سه‌شنبه گذشته با اشاره به طرح بورل گفت «تهران ایده‌های خود را به اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.»

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا