اجتماعیجهانسیاست

ششمین روز تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا؛ منع تردد در ۴۰ شهر

هزاران نفر برای ششمین روز متوالی در شهرهای مختلف آمریکا در اعتراض‌ به کشته شدن جورج فلوید و خشونت پلیس این کشور تظاهرات ضدنژادپرستی برگزار کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده علیرغم اجرا شدن قوانین منع تردد در حدود ۴۰ شهر آمریکا معترضان به نژادپرستی این قوانین را نادیده گرفته‌اند که در نتیجه موجب تنش‌ و درگیری معترضان با نیروهای پلیس شد.

در تصاویر و ویدیوهای منتشر شده دیده می‌شود که با نزدیک شدن گروهی از معترضان به کاخ سفید، پلیس به سوی آن‌ها گاز اشک آور پرتاب می‌کند.

معترضان شعار می‌دادند که «صلح بدون عدالت ممکن نیست». آنها همچنین برای دقایقی متوالی آخرین جمله جرج فلوید را که قبل از مرگش گفته بود «نمی‌توانم نفس بکشم» را سر می‌دادند.

بر اساس گزارش‌ها، اگرچه در ساعات اولیه اعتراضات جوی مسالمت‌آمیز حاکم بود ولی شماری از این معترضان پیش از تجمع مقابل کاخ سفید،  اقدام به تخریب چندین ساختمان دولتی در واشینگتن و آتش زدن خودروها کرده بودند.

در این میان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه، ۱۱ خرداد، با انتشار توییتی یک گروه ضدفاشیستی به نام «آنتی‌فا» را در خشونت ها مقصر دانست و گفت که این گروه در فهرست سازمان های تروریستی قرار خواهد گرفت.»

یک گروه از جنبش آنتی‌فا

دولت آقای ترامپ می گوید که اعضای این گروه و آنارشیست‌ها با رفتن به شهرهای مختلف تظاهرات مسالمت‌آمیز را به آشوب می کشند.

آنتی‌فا جنبشی چپ‌گرا است که از گروه‌های چپ مستقل با رویکرد عملی مبارزه با جریان‌های راست افراطی و فاشیستی تشکیل شده است.

گروه‌های منتسب به جنبش «آنتی‌فا» از جمله سرسخت ترین رقبای گروه‌های حامی سفیدپوستان ملی‌گرا،‌ جریان‌های راست افراطی و تشکل‌های نژادپرست حامی برتری نژاد سفید در آمریکا هستند.

تصویری از اعضای آنتی‌فا

سازمان آزادی‌های مدنی آمریکا اما گفته‌ که «هیچ مرجع قانونی نمی‌تواند» یک گروه داخلی در ایالات متحده را تروریستی بنامد.

از سوی دیگر مقام‌های پلیس مینه‌سوتا معتقدند که طرفداران «برتری نژاد سفید» در تظاهرات شهرهای مینیاپولیس و سنت پال حضور دارند.

راست افراطی در آمریکا

پل سنل، کمیسر سازمان زندان‌های ایالات متحده با بیان این مطلب، افزود: «آن‌ها آشوبگر هستند.»

همچنین گزارش می شود که در شهرهای مختلف آمریکا همچون فیلادلفیا، واشنگتن دی‌سی، نیویورک، سان‌فرانسیسکو فروشگاه‌ها غارت شده و به آتش کشیده می‌شوند.

در مینیاپولیس جایی که جرج فلوید جان باخت، یک راننده تانکر پس از شکستن موانع به سمت تجمع معترضان در حال حرکت بود که از سوی پلیس بازداشت شد.

به گزارش رویترز پیش از دستگیری از سوی پلیس، راننده از ماشین بیرون کشیده شده و از طرفگروهی از معترضان مورد  ضرب و شتم قرار گرفته است

تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا اعلام کرده که انگیزه این فرد از این اقدام همچنان نامشخص است.

به گزارش رویترز بیل دبلازیو، دختر شهردار نیویورک نیز در میان ۷۹۰ نفری است که از آغاز اعتراضات ضدنژادپرستی در نیویورک دستگیر شده است.

از دیگر سو گزارش می‌شود که دو مامور پلیس در آتلانتا به‌دلیل استفاده غیرضروری از اختیاراتشان علیه معترضان اخراج شدند.

بر اساس گزارش‌ها این دو مامور از تپانچه الکتریکی و شوک الکتریکی علیه معترضان استفاده می‌کردند.

ویدئویی از این مأموران پلیس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد آنها علیه یک مرد و یک زن معترض از شوک الکتریکی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر گزارشاتی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه گروه هکر «آنونیموس»، که همبستگی خود را با اعتراضات آغاز شده در ایالات متحده حمایت اعلام کرده، گفت: «ما جنایاتی را که شما مرتکب شده اید را افشا خواهیم کرد»

این گروه مشهور ولی ناشناس هکری که که به دلیل فعالیت‌های هکری بر علیه سیستم‌های دولتی و سرمایه‌داری مشهور است، سپس رادیو و وب‌سایتهای نیروی پلیس مینیاپولیس را هک کرد.

آنونیموس در بیانیه خود اعلام کرد: «مأمورانی که مردم را می کشند و مرتکب جنایات دیگری می شوند، باید مانند همه افراد دیگر مسئولیت آنچه را که انجام داده‌اند را قبول کنند، وگر نه فکر می کنند که صلاحیت انجام هر کاری را که می خواهند دارند. ممکن است فکر کنید که این چیزی است که توسط “چند سیب پوسیده” انجام شده است. اما در مورد مأمورانی که با دیدن ارتکاب جرم همکاران خود و در حالی که ادارات پلیس برای حفظ امنیت شهروندان خود قسم می خورند اما برای متوقف کردن آن متمور هیچ کاری نکردند، چه باید گفت؟»

این گروه هکری در پایان گفته که « بنابراین ما بسیاری از جنایات شما را افشا خواهیم کرد. ما یک ارتش هستیم. منتظر ما بمانید.»

درک شووین، مأمور پلیسی که با اعمال خشونت بیش از اندازه باعث مرگ جورج فلوید شده، به قتل غیر عمد متهم شده است.

او در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد و قرار است امروز دوشنبه، ۱۲ خرداد  تفهیم اتهام شود.

جورج فلوید پس از آن دستگیر شد که صاحب یک فروشگاه او را به پرداخت یک اسکناس ۲۰ دلاری جعلی متهم کرده بود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا