جهان

حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها؛ دو شرکت مهم کشتیرانی حرکت شناورهای خود در دریای سرخ را متوقف کردند

به دنبال حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، دو شرکت بزرگ کشتیرانی دانمارکی مولر-مرسک و شرکت آلمانی هاپاگ-لوید اعلام کردند که فعالیت‌های خود را در این منطقه به حالت تعلیق موقت درآوردند.

یک مقام دفاعی آمریکا گفت مبدا حملات روز جمعه ۲۴ آذر به دو کشتی تجاری که با پرچم لیبریا در تنگه باب‌المندب تردد می کردند مناطق تحت کنترل شورشیان حوثی در یمن است.

گزارش‌ها حاکی است که براثر اصابت یک پرتابه انفجاری که احتمالا نوعی پهپاد بوده به کشتی «الجسره» متعلق به یک شرکت آلمانی که با پرچم لیبریا تردد می کند، این شناور دچار حریق شده ولی به خدمه آن آسیبی وارد نشده و به حرکت در مسیر عادی خود ادامه داده است.

به گفته مقام آمریکایی، به سوی شناور دیگری دو موشک بالستیک شلیک شده است که یکی از آنها به کشتی اصابت کرده و خدمه آن در حال اطفای حریق ناشی از اصابت موشک هستند.

این مقام افزود که یک ناوشکن آمریکایی برای کمک به این شناورها در حال به سوی منطقه حرکت کرده است.

حوثی‌ها روز جمعه در بیانیه‌ای گفتند که به سوی دو شناور به نام‌های «ام اس سی آلاینا» و «ام اس سی پالاتیوم ۳» موشک شلیک کرده‌اند ولی این بیانیه به کشتی «الجسره» اشاره نکرد.

سخنگوی شرکت کشتیرانی ام‌اس‌سی گفت هیچ حمله‌ای به شناور «پالاتیوم ۳» صورت نگرفته ولی حاضر نشد در مورد شناور «آلانیا» اظهار نظر کند.

حوثی‌ها ادعا می کنند که مقصد هر دو شناور اسرائیل بوده است.

ولی سخنگوی شرکت آلمان هاپاگ – لوید مالک شناور «الجسره» گفت این کشتی از یونان به مقصد سنگاپور در حال حرکت بوده است.

براساس داده‌های «مارین ترافیک» یک شرکت رهگیری و تحلیل تردد دریایی، مقصد هر دو شناور «آلانیا» و پالاتیوم ۳» بندر جده در عربستان سعودی ثبت شده است.

در بخش دیگری از بیانیه روز جمعه شورشیان حوثی گفته می شود: «‌تا زمانی که غذا و داروی مورد نیاز مردم نوار غزه به این باریکه منتقل نشود، ما به جلوگیری از تردد شناورها به سوی بنادر اسرائیل ادامه خواهیم داد.»

در ادامه آمده است: «ما به تمامی شناورهای دیگر که مقصد آنها اسرائیل نیست تضمین می‌دهیم که هیچ آسیبی نخواهند دید ولی آنها باید سامانه الکترونیکی شناسایی خود را روشن نگاه دارند

شورشیان حوثی در یمن که خود را بخشی از «محور مقاومت» متشکل از گروه های نیابتی و مورد حمایت ایران می‌دانند، از زمان شروع جنگ در غزه در حمایت از فلسطینیان شناورهای در نزدیکی سواحل یمن را مورد حمله قرار داده و به سوی خاک اسرائیل پهپاد و موشک شلیک کرده‌اند.

«امبری» یک شرکت بریتانیایی امنیت دریایی گفت گروهی از افراد مسلح که به نظر می‌رسد پیکارجویان حوثی بودند سوار بر یک قایق کوچک تلاش کردند کشتی «ام‌اس‌سی آلانیا» را به سوی سواحل یمن هدایت کنند ولی ناخدای این شناور با مانور سریع توانست از منطقه دور شود.

این شرکت افزود که در مورد شناور «ام اس سی پالاتیوم» متعلق به یک شرکت سوئیسی نیز همین اتفاق افتاده است و در فاصله تقریبا ۴۵ کیلومتری از بندر مخا در حاشیه دریای سرخ هدف قرار گرفته است.

در واکنش به افزایش حملات حوثی‌ها به شناورهای در حال تردد در دریای سرخ تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، روز پنجشنبه خواستار تشکیل «گسترده ترین ائتلاف دریایی» در سطح منطقه شد.

وبسایت اکسیوس شامگاه ۲۳ آذر به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که دولت جو بایدن از طریق چندین واسطه پیام‌هایی را به شورشیان حوثی در یمن فرستاده و به آنها هشدار داده که حملات خود علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و به اسرائیل را متوقف کنند.

اما این تحولات باعث شد شرکت بزرگ کشتیرانی دانمارکی مولر-مرسک و شرکت آلمانی هاپاگ-لوید اعلام کنند حرکت تمام شناورهای خود در دریای سرخ را «تا اطلاع ثانوی» به حالت تعلیق درمی‌آورند.

مولر-مرسک گفت به همه کشتی‌های روی آبش که قرار بوده در دریای سرخ حرکت کنند، اعلام کرده سفرهای خود را متوقف کنند.

این شرکت نگرانی عمیق خود را از افرایش تنش در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن اعلام کرد که باعث «تهدید جدی برای امنیت دریانوردان» شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا