مقالات

ویروس خطرناک ایرانشهری با ظاهر فریبنده تدبیر و امید ✍ آراز ماراغالی

اخیرا جناب آقای دکتر(!) روحانی به مناسبت روز معلم در ایران در دیدار با جمعی از معلمان به بیان مطالبی در مورد آموزش در مدارس این کشور پرداخته اند.

مطالبی که با نگاه عمیق به آن، به دو موضوع اساسی در مورد ایشان پی می بریم. اول عدم آشنایی نامبرده با مقوله آموزش و بلاخص آموزش نوین در مدارس . دوم عمق نفوذ اندیشه های منسوخ شئونیستی در بند بند وجود شخص و دولت ایشان.

نامبرده در این دیدار با تأکید دوباره بر سیاست‌ تک‌زبانی و شئونیستی، درخواست ملیت‌های ساکن در این کشور برای آموزش به زبان مادری را توطئه دشمنان دانسته و اعلام داشته نباید اجازه دهیم «آموزش زبان محلی» را به‌غلط «آموزش به زبان محلی» تعبیر کنند.

این در حالیست که در اغلب کشورهای دنیا بلاخص کشورهای پیشرفته بکار گیری زبان بومی جهت آموزش،امری واجب و عادی به شمار رفته و عدم آموزش به زبان مادری غیر معمول و مردود می باشد.

در ضمن اگر ملاک در یک کشور تاکید بر سیاست منسوخ تک زبانی باشد ، اصولا زبان اغلب مردم یک کشور زبان واحد آن کشور محسوب می شود و از آنجاییکه اکثریت جمعیت چند ملیتی ایران را ترکها تشکیل می‌دهند ، اصولا باید زبان ترکی جایگزین زبان فارسی شود.

روحانی با تاکید بر ( آموزش زبان محلی ) بجای ( آموزش به زبان محلی ) اندیشه خویش را بطور عریان بیان نموده و زبان‌های ملل غیر فارس در ایران را بعنوان زبانی بیگانه معرفی می نماید و این شناخت در زبان سیاست یعنی تعریف واژه ی شهروند درجه دو و به دنبال آن اعمال سیاست تبعیض نسبت به جمعیت متکلم به زبانی غیر از زبان فارسی!

روحانی با بیان این مطلب که بخشی از بدخواهان هویت ملی ما، زبان فارسی و مرجعیت آن را هدف قرار داده و سعی در ایجاد دوگانه کاذبی به نام زبان مادری و زبان رسمی و ملی هستند و معلمان عزیز تنها کسانی هستند که می‌توانند و باید این توطئه را خنثی کنند، با تحریک حس ناسیونالیستی فارسی با برتر بینی ملت فارس، سعی در ایجاد تقابل و تنفر هر چه بیشتر ملت فارس نسبت به ملل غیر فارس ساکن در این کشور نمود.

نامبرده همچنین با پیوند هویت ملی با زبان فارسی و زبان رسمی به تعریفی جدید از زبان رسمی در کشور پرداخته و زبان فارسی را بر خلاف تعریف قانون اساسی زبان ملی معرفی می نماید.

در حقیقت رئیس دولت ایرانشهری تدبیر و امید سعی دارد سیاست تک ملتی و تک زبانی تعریف شده در زمان پهلوی را با روش‌هایی نوین در ایران اجرایی نماید و با بیگانه معرفی نمودن ملل و زبان‌های غیر فارسی بر سیاست‌ آسیمیلاسیون توسط مدارس در ایران تاکید نماید.

لازم به ذکر است دولت تدبیر و امید روحانی با اصلاح روش شئونیستی گذشته در قالب اندیشه های ایرانشهری با تدبیری نوین، امیدها مبنی بر اضمحلال و آسیمیلاسیون ملل غیر فارس را هر چه بیشتر در دل صاحبان و حامیان تفکرات شئونیستی زنده نموده است.

به هر حال با توجه به شرایط خاص روز معلم امسال با توجه به شیوع بسیار شدید ویروس های کرونا و ایرانشهری و همچنین ماه‌های آخر عمر دولت روحانی ، ایشان اینبار با زیر پا گذاردن رسمی وعده های انتخاباتی خود مبنی بر اجرای اصل ۱۵ و ایجاد فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی سعی در نمایش چهره واقعی و عریان دولت ایرانشهری تدبیر و امید با اندیشه های منسوخ شئونیستی نمودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا