آذربایجانخاورمیانه

وضعیت «آرتمیا اورمیانا» بحرانی شد

وضعیت آرتمیا در دریاچه اورمو (اورمیه/ارومیه) بحرانی است، باید دریاچه احیا شود تا دوباره آرتمیا نیز احیا شود.

رئیس و بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه اورمو با اظهار تاسف گفت: «هم اکنون وضعیت آرتمیا در دریاچه اورمو بحرانی است.»

وی افزود: «باید دریاچه اورمو احیا شود تا شاهد پرورش و احیای دوباره آرتمیا باشیم.»

ناصر آق گفت: «با توجه به شرایط خشکی دریاچه اورمو، هم اینک میزان آرتمیای موجود در آن بسیار ناچیز است، آرتمیا هیچ زمانی منقرض نمی‌شود اما هم‌کنون به اندازه‌ای میزان آن کاهش یافته که غیرقابل برداشت است.»

وی تصریح کرد: «باید دریاچه اورمو احیا شود، با کاهش حجم آبی دریاچه، شوری آب افزایش چشمگیری دارد و آرتمیای زنده از بین می‌رود.»

طرح‌های جاری تنها باعث احیای کاذب دریاچه به صورت فصلی می‌شوند و این خود در حیات آرتمیا تاثیر مستقیم دارد چون زمانی که آب شیرین وارد دریاچه می‌شود، تخم‌گشایی سیست آرتمیا سبب شکوفایی آن شده اما بلافاصله پس از قطع ورودی و آغاز تبخیر آب، به سرعت شوری افزایش شدید یافته و در عرض سه ماه، بار دیگر آرتمیای زنده از بین می‌رود، هر چند که تخم آن همواره باقی می‌ماند.

با احیای دائمی دریاچه اورمو، هر ساله حداقل هزار تن آرتمیا نیز به ارزش سی میلیون دلار قابل برداشت خواهد بود که می توان با این میزان سرمایه، دریاچه اورمو را پرآب نمود و به قطب گردشگردی و توریستی تبدیل کرد.

در حالت معمول، نیاز سالانه ایران برای آرتمیا ۴۰ تا ۵۰ تن است و بخش عمده تولید آرتمیا از دریاچه صادر می شود. ترکیه، هند، ویتنام، چین، مالزی، تایلند و بنگلادش و اندوزی خواهان آرتمیا اورمیانا هستند.

نام علمی «آرتمیا اورمیانا Artemia Urmiana» به عنوان یکی از ۷ گونه آرتمیا شاخص جهانی، که زیستگاه اصلی آن دریاچه اورمو است؛ در فهرست گونه های جانوری سخت پوست ثبت شده است.

آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پرورش، کشت و صادرات تنها موجود بسیار گرانبهای دریاچه اورمو و سرمایه‌گذاری دوباره، دریاچه اورمو در دنیا بی نظیر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا