جهان

تأثیری شورش «واگنر» بر روند جنگ در اوکراین

سخنگوی کاخ کرملین، یکشنبه 4 تیر تاکید کرد که شورش گروه «واگنر» بر حمله نظامی روسیه در اوکراین تأثیری نخواهد گذاشت.

همزمان گزارش‌ها از نبردهای شدید در جبهه‌های روسیه و اوکراین خبر می‌دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه شامگاه شنبه گفت که شورش واگنر بر کمپین روسیه علیه کی‌یف تأثیر نمی‌گذارد.

او افزود، «عملیات نظامی ویژه» همچنان ادامه دارد و ارتش ما موفق شده است ضدحمله اوکراین را دفع کند.

در آخرین تحولات میدانی، رئیس مرکز مطبوعاتی گردهمایی نیروهای روسیه «وستوک» (شرق) اعلام کرد که نیروهای این مجمع حملات ارتش اوکراین به محورهای جنوب دونتسک و زاپوروژیا را دفع کرده است.

او گفت که ارتش روسیه تانک‌ها و خودروهای زرهی مهاجم اوکراینی را منهدم و نیروی پیاده را از بین برده است.

پسکوف در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» گفت: «در جنوب محور دونتسک، نیروهای «وستوک» وابسته به ارتش روسیه، حملات دشمن را در حوالی «ماکاروفکا» دفع کردند و یک تانک، و تعدادی خودروی زرهی و نیروی انسانی را از بین بردند.

وی افزود: «نیروهای روسیه در محور زاپوروژیا در نزدیکی منطقه رونوبل حمله دشمن را که در حال پیشروی بود، دفع کردند و تانک‌ها، خودروهای رزمی را منهدم کرده و خسارات سنگینی بر دشمن وارد کردند که مجبور به عقب نشینی شد».

از سوی دیگر ارتش اوکراین روز شنبه گفت که نیروهایش در نزدیکی باخموت، یکی از نقاط اصلی نبرد در جبهه شرقی و در منطقه‌ای در جنوب، پیشروی کرده‌اند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی در نزدیکی تعدادی از روستاهای اطراف باخموت، شهری که ماه گذشته پس از ماه‌ها درگیری به تصرف نیروهای گروه روسی «واگنر» درآمد، حمله کردند.

مالیار افزود: «ما در همه این مناطق پیشروی کرده‌ایم».

الکساندر تارناوسکی، فرمانده منطقه «تاوریا» یا جبهه جنوبی، گفت که نیروهای اوکراینی منطقه‌ای در نزدیکی کراسنوگریوکا در دونتسک را آزاد کردند.

او افزود که این منطقه از زمانی که در سال 2014 توسط نیروهای جدایی طلب مورد حمایت مسکو تصرف شد، تحت کنترل روسیه بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز به نوبه خود گفت که شورش عناصر گروه نظامی خصوصی روسی واگنر هرج و مرج کامل را در روسیه آشکار کرد.

زلنسکی گفت: «هر کس دچار این توهم شده که کرملین از توان لازم برای احیای کنترل روسیه برخوردار است، صرفا حل مشکل را به تعویق می‌اندازد».

او به زبان روسی خطاب به پوتین گفت: «هر چه مدت حضور نیروهای شما در خاک اوکراین افزایش یابد، ویرانی و زیان وارد به روسیه نیز افزایش خواهد یافت

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «امروز جهان شاهد این است که رهبران روسیه، تسلطی بر هیچ امری ندارند، به این معنا که مطلقا تسلطی ندارند. در یک کلام، آشوبی کامل حکمفرما است و هیچ‌‌چیزی قابل پیش‌بینی نیست

زلنسکی همچنین با این بیان که کشورش ساکت و نظاره‌گر نخواهد ماند، افزود: «امنیت قلمرو شرقی اروپا، کاملاً به قدرت دفاعی ما بستگی دارد

رئیس جمهوری اوکراین خواستار تامین «کلیه تسلیحات لازم» از جمله جنگنده‌های «اف-16» و سامانه‌های تاکتیکی موشکی «اتک‌ام‌اس» با برد 300 کیلومتر از سوی غرب برای ارتش اوکراین شد.

از سویی با گذشت 24 ساعت از شورشی که کرملین را تکان داد، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، شنبه اعلام کرد که به نیروهای تحت امر خود که در حال پیشروی به سمت مسکو بودند، دستور عقب‌نشینی و بازگشت به پایگاه‌های خود را داده تا از وقوع خونریزی جلوگیری شود.

این تحول پس از آن بود که دفتر ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور پس از کسب موافقت پوتین، با فرمانده واگنر صحبت کرده و پریگوژین نیز با آرام کردن اوضاع، موافقت کرده است.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا