ایرانجهان

سناتورهای آمریکا برای الزامی کردن نظارت کنگره بر کاهش احتمالی تحریم‌ ایران طرح ارائه کردند

۳۳ سناتور آمریکایی طرحی را ارائه کردند که دولت بایدن را موظف می‌کند هر گونه تخفیف احتمالی تحریم‌های ایران را برای بررسی به کنگره ارائه کند.

این طرح که به ابتکار بیل هگرتی و جیم ریش، دو سناتور جمهوری‌خواه، دوباره مطرح شده، «قانون بازنگری تخفیف تحریم‌های ایران» نام دارد و هدف آن جلوگیری از تلاش‌های احتمالی دولت آمریکا برای دور زدن حق کنگره برای بررسی توافق‌هایی است که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

بیل هگرتی در مورد این طرح گفت: «دولت ایران که حامی تروریسم است، برای آسیب زدن به آمریکا و شرکای منطقه‌ای و متحدان آن، به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. اگر جو بایدن بخواهد برای تخفیف تحریم‌های ایران، به دور زدن کنگره ادامه دهد، کنگره باید علیه این کار ضمانت‌هایی در اختیار داشته باشد.»

او افزود: ارائه این طرح این مساله را برای دولت بایدن به وضوح مشخص می‌کند که هر توافقی با ایران که شامل تخفیف تحریم‌ها باشد، باید به کنگره ارائه شود.

جیم ریش نیز به عنوان دیگر تهیه کننده این طرح گفت: «در حالی که دولت بایدن به ارائه یک خروار پول به رژیم ایران در ازای وعده‌های مشکوک درباره منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای فکر می‌کند، کاملا مهم است که کنگره در ارتباط با تخفیف تحریم‌های ایران حق اعمال نظر داشته باشد.»

این سناتور جمهوری‌خواه خاطرنشان کرد: «ایران فعالانه از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کند، به حمله به نیروها و دیپلمات‌های ما ادامه می‌دهد که آخرین مورد آن کشتن یک آمریکایی در ماه مارس بود، برای ترور مقام‌های پیشین آمریکا توطئه می‌کند و اعتراضات داخل ایران را به طرزی وحشیانه سرکوب می‌کند.»

جیم ریش افزود: «کنگره وظیفه دارد که اطمینان حاصل کند، تخفیف تحریم‌های ایران به تامین بودجه اقدام‌های وحشتناک جمهوری اسلامی منجر نخواهد شد.»

از سوی دیگر، واشینگتن فری‌بیکن نیز روز پنجشنبه گزارش داد که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حال ایجاد زمینه‌ای برای احضار مقام‌های ارشد دولت بایدن به دلیل تلاش‌های مخفیانه برای تضمین یک توافق اتمی با جمهوری اسلامی هستند.

طبق این گزارش، کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان در کنگره از رهبران این حزب خواستار تحقیقات درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران و احضار رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و برت مک‌گرک، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برای گواهی دادن در یک نشست علنی شده‌ است.

در تقاضانامه کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان تاکید شده که رابرت مالی و برت مک‌گرک باید در کمیته‌های روابط خارجی مجلس نمایندگان و کمیته نظارت و کمیته خدمات مالی این مجلس به صورت علنی گواهی بدهند و اگر لازم شد به این کمیته‌ها احضار شوند.

این کمیته همچنین خواستار یک تحقیق و تفحص رسمی کنگره شد تا مشخص شود که آیا دولت بایدن «قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران» را که به کنگره حق بررسی توافق‌های تحت برجام را می‌دهد، نقض کرده است یا نه.

مالی و مک‌گرک تا کنون تنها در نشست‌های محرمانه کنگره حاضر شده‌اند و در هیچ جلسه علنی آن گواهی نداده‌اند. منابع آگاه در کنگره به واشینگتن‌فری‌بیکن گفتند مک‌گرک مقام اصلی آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در عمان بوده است.

پیش‌تر در روز چهارشنبه واشینگتن‌پست در گزارشی سه خواسته دولت جو بایدن از جمهوری اسلامی را که در جریان مذاکرات غیرمستقیم میان واشینگتن و تهران مطرح شده، فاش کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا امیدوار است در این مذاکرات دست‌کم به سه خواسته خود برسد: برنامه هسته‌ای تهران در زمینه توسعه تسلیحات اتمی را محدود کند، به حملات نیابتی جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه پایان دهد و سه زندانی آمریکایی را که از مدت‌ها پیش در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند، آزاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا