ایران

دولت ابراهیم رئیسی به «عدم صداقت» در میزان واقعی افزایش قیمت اینترنت متهم شد

پس از اعلام رسمی خبر افزایش قیمت اینترنت در ایران، رسانه‌ها و برخی فعالان سیاسی و مدنی به آن واکنش نشان دادند و از آنچه «عدم صداقت» دولت در این زمینه خواندند، انتقاد کردند.

روزنامه هم‌میهن روز شنبه در گزارشی نوشت که بررسی‌های این روزنامه نشان می‌دهد افزایش قیمت اینترنت در ایران «حداقل ۳۴ درصد و حداکثر ۴۸ درصد» شده است.

این روزنامه به عنوان نمونه افزود: «بسته ۱۵ گیگابایت در روزهای گذشته با قیمت ۶۲ هزار تومان به فروش می‌رسید و حالا این رقم به ۱۱۸ هزار تومان رسیده است. این عدد فراتر از ۳۴ درصدی است که پیش‌تر اعلام شده بود.»

سازمان دولتی تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز جمعه با صدور بیانیه‌ای تأیید کرده بود که «بر اساس تصمیمات اتخاذ شده پس از جلسه اپراتورها در رگولاتوری»، تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی «حدود ۳۰ درصد» افزایش یابد.

 ایران در سال ۲۰۲۳ بدترین سقوط در آزادی اینترنت در کل جهان را داشت

اینترنت در ایران «بیش از ۳۰ درصد» گران‌تر شد

اما در همان روز جمعه رسانه‌های ایران نوشتند که این افزایش قیمت ۳۴ درصدی است.

همچنین روزنامه فرهیختگان در شماره روز شنبه خود با انتشار عکسی از عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در صفحه اول خود، در تیتری کنایه‌آمیز نوشت: «چند تا ۳۰ درصد؟»

با این حال، روزنامه فرهیختگان و برخی از خبرنگاران در ایران می‌گویند که این افزایش قیمت از این میزان هم بیشتر است و حتی قیمت اینترنت در ایران «سه برابر» شده است.

روزنامه فرهیختگان نوشت: «با یک حساب و کتاب ساده‌ که تقریباً تمام مردم از آن سر در می‌آورند، می‌بینیم که تعرفه‌ها بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و حتی در اعلام رقم نهایی افزایش تعرفه‌ها نیز وزارت ارتباطات و اپراتورها، با مردم صداقت به خرج نداده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، «اکثر تخلف‌ها اپراتورها در افزایش قیمت‌ها و عدم رعایت ۳۳ درصد افزایش قیمت، در بسته‌های با حجم بالا و معمولا پرمصرف است. کسی که مصرف‌کننده همیشگی اینترنت باشد معمولا حجم‌هایی مانند پنج تا ۱۰ گیگ خریداری نمی‌کند؛ چراکه مدت زمان مصرف چنین حجم‌هایی عمدتا کم است و در مدت زمان کم، حجم بالا مصرف می‌کنند.»

پیشتر باشگاه خبرنگاران جوان متعلق به صداوسیما نوشته بود در حالی مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت اینترنت صادر شده که بسته‌های جدید اینترنت همراه اول با قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه شده که سه برابر قیمت قبلی آن است.

در مقابل، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پیامی نوشت که «هیچ بسته موجودی مجوز حذف شدن ندارد و حداکثر افزایش قیمت این بسته‌ها حدود ۳۰ درصد است.»

همزمان قائم‌مقام وزیر ارتباطات در حوزه ارتباطات مدعی شد که بسته‌های اینترنت بیش از ۳۴ درصد افزایش قیمت نخواهند داشت.

امیر لاجوردی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «هیچکدام از بسته‌هایی که تا دیروز در دسترس کاربران بوده نباید حذف شوند و بسته‌های اینترنت بیش از ۳۴ درصد هم افزایش قیمت نخواهند داشت.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات مدعی شد که با اپراتورهایی که از این دو اصل تخطی کنند «حتما برخورد قانونی خواهد شد.»

اما به نظر می‌رسد که اپراتورها از این تصمیم دولت چندان راضی نیستند.

مدیرعامل شاتل موبایل به رسانه‌های ایران گفته است: «طبیعتاً نرخ تورم در بخش هزینه‌های ارزی و ریالی طی این ۷ سال تناسبی با افزایش ۳۰ درصدی تعرفه ندارد و این افزایش ناکافی است.»

آرش کریم‌بیگی افزود: «علاوه بر تورم ارزی و ریالی، مواردی دیگر مانند افزایش محدودیت‌های دسترسی و همینطور اعمال تعرفه‌های نیم‌بها برای ترافیک داخل و یک سوم بها برای پیام‌رسان‌های داخلی به ‌شدت حاشیه سود اپراتورها را تحت‌تأثیر قرار داده است.»

جمهوری اسلامی یکی از محدودترین قوانین در مورد دسترسی به اینترنت در جهان را دارد. مقام‌های جمهوری اسلامی بسیاری از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده‌اند و در پی ایجاد «اینترنت ملی» به سبک چین هستند.

به گزارش رسانه‌های ایران این محدودیت‌ها منجر به افزایش هزینه مردم برای دسترسی به اینترنت شده است.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «دشواری‌های زندگی آنلاین» نوشت که در یک سال اخیر و در پی فیلترینگ گسترده اینترنت بعد از اعتراضات سراسری، فروش فیلترشکن‌ها در ایران شدیداً افزایش یافت.

این روزنامه اضافه کرد: «به هر روی مردم نمی‌توانند از نیازشان بگذرند و به هر طریقی آن را برآورده می‌کنند؛ اما هزینه‌های زندگی‌شان بالاتر می‌رود.»

روزنامه هم‌میهن نیز در یادداشتی درباره افزایش قیمت اینترنت در ایران نوشت: «این رفتار دولت قطعاً به نابرابری بیشتر میان مردم دامن خواهد زد. از این پس با افزایش قابل توجه هزینه اینترنت اقشار کم‌برخوردارتر توانایی کمتری در استفاده از این ابزار جدید را دارند.»

همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در واکنش به گرانی اینترنت نوشت: «نتیجه ظاهراً واضح است، انتهای این مارپیچ به تأمین منافع اقتصادی اینترنت‌های ماهواره‌ای و ایجاد فاصله بیشتر بین مردم و نظام ختم خواهد شد.»

افزایش قیمت اینترنت در ایران پیش از آغاز سال جدید خورشیدی صورت گرفته است. معمولاً قیمت‌ها در ایران در ابتدای هر سال نسبت به سال گذشته افزایشی ناگهانی می‌یابد.

عباس عبدی، فعال سیاسی نوشت: «ظاهراً گران کردن اینترنت و مخابرات و گوشت قرمز و سفید را انداخته‌اند امسال، چون سال آینده جا ندارد و باید بروند دنبال مالیات بیشتر و گران کردن برق و گاز و بنزین و…»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا