ایرانجهان

یک ایرانی‌ آمریکایی به جرم ارسال تجهیزات سنگین از آمریکا به ایران به زندان محکوم شد

وزارت دادگستری ایالات متحده روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای از صدور حکم زندان برای جلال حاجوی، بازرگان ۶۰ ساله ایرانی آمریکایی ساکن ایالت ویرجینیا، به جرم صادرات غیرقانونی تجهیزات سنگین از آمریکا به ایران از طریق امارات متحده عربی، خبر داد.

بر اساس این بیانیه، او از سوی هیئت منصفه در سپتامبر ۲۰۲۳ به اتهام توطئه برای نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی و مقررات معاملات و تحریم‌های ایران، قاچاق و صادرات غیرقانونی و صادرات مجدد کالا از آمریکا به ایران، به ۲۴ ماه زندان و پس از آن سه‌ سال آزادی تحت نظر محکوم شد.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید جلال حاجوی برای فرار از تحریم‌های آمریکا، محموله‌های صادراتی تحریمی را از طریق امارات به مقصد ایران قاچاق کرده است؛ تجهیزاتی که به فعالیت‌های بدخواهانه حکومت ایران در خارج از کشور دامن می‌زند و امنیت آمریکا را تهدید می‌کند.

متیو اکسلرود، دستیار وزیر دادگستری در امور اجرایی صادرات در این بیانیه تاکید کرده است که «ارسال اقلام به حکومت ایران، صرف‌نظر از این که به‌طور مستقیم انجام شود یا از طریق کشور ثالث، خلاف قانون است

رایان بوکانن، دادستان ایالات متحده در ناحیه شمالی جورجیا، نیز گفت «رفتار حاجوی به نوعی سرپیچی بود، زیرا او قبلا حداقل در دو نوبت، مطلع شده بود که رفتار او ممنوع است و او به جای توجه به هشدارها، به انتقال کالاهای آمریکایی به ایران ادامه داد

با وجود هشدارهای قبلی، جلال حاجوی با ارائه اطلاعات نادرست در سامانه خودکار صادرات، به انتقال تجهیزات سنگین آمریکایی به ایران ادامه داد، در حالی که ادعا می‌کرد این تجهیزات برای مشتریانی در امارات صادر شده، اما مقصد واقعی ایران بوده است.

پیش‌تر در اواخر شهریور ماه، هیئت منصفه دادگاه فدرال آتلانتا، جلال حاجوی را به «تلاش برای نقض مقررات معاملات و تحریم‌های ایران و قاچاق کالا و صادرات غیرقانونی از ایالات متحده» متهم کرده بود.

جان جانسون نماینده ویژه دفتر وزارت بازرگانی آمریکا نیز درباره اتهامات حاجوی گفته بود، «جعل اسناد صادراتی در تلاش برای مخفی کردن انتقال کالاهای آمریکایی از طریق امارات متحده عربی به ایران، نقض جدی قوانین صادرات ایالات متحده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا