جهانفرهنگ و هنر

مقبره سلطان قیلیچ ارسلان اول سلطان سلجوقی آناتولی در دیاربکر پیدا شد (ویدیو)

مقبره‌های قیلیچ ارسلان اول، سلطان سلجوقی آناتولی و دخترش سعیده خاتون در کاوش های انجام شده توسط دانشگاه دجله در منطقه سیلوان دیاربکر پیدا شد.

پروفسور دکتر. مهمت کاراکوچ رئیس دانشگاه دجله گفت: “این امر، دیدگاه متفاوتی را از نظر تاریخ سیلوان و دیاربکر به وقایع خواهد آورد.”

برای تعیین محل دفن سلطان قیلیچ ارسلان اول، کمسیونی به ریاست پروفسور دکتر احمد تان‌ییلدیز، معاون دانشگاه دجله، پروفسور دکتر عرفان ییلدیز، دکتر اوکتای بوزان، دکتر آیتاچ جوشقون و دکتر صالح ارپولات تشکیل شد.

پس از بررسی منابع تاریخی، کمیسیون کلیه گورستانهای منطقه را مورد بررسی قرار داد و با افرادی که اطلاعاتی در مورد آن دوره داشتند دیدار کرد.

در راستای اطلاعات به دست آمده، تحقیقات روی دو قبر یافت شده در پارک اورتا چشمه متمرکز شده است.

پس از ۹ روز حفاری به گورهای سلطان قیلیچ ارسلان اول و دخترش سعیده خاتون دسترسی پیدا شد.

Diyarbakır’ın Silvan ilçesinde Dicle Üniversitesi (DÜ) tarafından yapılan kazı çalışmasında Anadolu Selçuklu Sultanı 1. Kılıçarslan ve kızı Saide Hatun’un mezarı bulundu. ( Hasan Namlı – Anadolu Ajansı )

پروفسور دکتر مهمت کاراکوچ رئیس دانشگاه دجله به خبرنگاران گفت که در مطالعات مختلفی که تاکنون شده بود، موفق به تعیین محل دفن قیلیچ ارسلان اول نشده بودند.

کاراکوچ گفت: “پس از کاوش های انجام شده با وزارت فرهنگ و جهانگردی، یافته های مهمی بدست آمد. افراد موجود در این مقبره از نظر سن و جنسیت مناسب با آن دوره هستند. شکل سنگهای مقبره و مزار نیز مطابق با دوره سلجوقیان است این امر، هم از نظر تاریخ سیلوان و هم دیاربکر دیدگاه متفاوتی به وقایع خواهد آورد.”

دانشیار دکتر. بوزان اظهار داشت که آنها قبر یک فرد مهم تاریخی را شناسایی کردند.

دکتر بوزان نیز با بیان ایکه آنها قبر یک فرد مهم تاریخی را شناسایی کردند، گفت: “پیدا شدن محل دفن از نظر تاریخ ملی و احساس وفاداری معنادار است.”

دکتر آیتاچ جوشقون هم با توضيح اينكه، تيم بسيار دقيق كار كرد، خاطرنشان كرد كه آنها به عنوان مدرس كميسيون علوم، به سرعت داده هاي بدست آمده را ارزيابي مي كنند.

دکتر جوشقون، گفت: “منطقه ای كه ما در آن كار می كردیم آرامگاه مهمترین حاكم سلجوقیان آناتولی بود. ما كار خود را شبانه روز با دقت زیادی انجام می دادیم.”

پروفسور دکتر عرفان ییلدیز در این باره گفت:

“قطعات کتیبه ای که در کاوش کشف شده است، ویژگی های سبک نوشتاری آن دوره را نشان می دهد. می توان گفت که شخص دفن شده در مقبره اول قیلیچ ارسلان اول و شخصی که در آرامگاه دوم دفن شده بود، سعیده خاتون بود. می توانیم بگوییم که قبر قیلیچ ارسلان اول که تاکنون پیدا نمی‌شد، با تمام داده های مربوط به وی اکنون مشخص شده است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا