جهان

آتش سوزی دوباره در بزرگترین کمپ پناهجویان یونان

پس از آتش‌سوزی شب سه‌شنبه آتش سوزی جدیدی در اردوگاه پناهجویان موریا در لسبوس یونان رخ داد. شعله های آتش از دو نقطه در موریا، بزرگترین اردوگاه پناهندگان در این کشور دوباره بلند شد.

در حالی که پناهجویان ساکن در کمپ به دلیل آتش سوزی چادرهای خود را ترک کردند، بسیاری از پناهجویان نیز به سمت مرکز شهر به راه افتادند.

در همین حال، مقامات یونانی اعلام کردند که حدود ۲ هزار مهاجر شب را در یک کشتی مسافرتی و دو کشتی نظامی سپری خواهند کرد.

گزارش شده است که ۴۰۸ کودک بی‌سرپرست متقاضی پناهندگی که از آتش سوزی در این جزیره آسیب دیده اند، با سه هواپیمای جداگانه شب چهارشنبه و صبح پنجشنبه ۲۰ شهریور (۱۰ سپتامبر) به آتن و اردوگاه های شمال کشور منتقل می شوند.

اردوگاه موریا که میزبان تقریباً ۱۲ هزار و ۵۰۰ پناهجو است، به دلیل شناسایی ۳۵ مورد بیمار کووید-۱۹ در هفته گذشته، قرنطینه شده بود.

هزاران نفر در نتیجه آتش سوزی که حدود ساعت۰۲:۰۰ نیمه‌شب سه‌شنبه در نقاط مختلف اردوگاه در جزیره لسبوس رخ داد، بدون پناهگاه مانده‌اند.

در آتش سوزی علاوه بر اینکه تعداد زیادی از نیروهای پلیس و آتش نشانی به منطقه اعزام شدند، پلیس ضد شورش همچنین موانعی را در اطراف اردوگاه ایجاد کرد تا از پناهجویانی که می خواهند به مرکز شهر بروند جلوگیری کند.

پس از آتش سوزی، وضعیت اضطراری ۴ ماهه در جزیره اعلام شد.

جورج کوموتساکوس، معاون سیاست های مهاجرت یونان، اظهار داشت که آتش سوزی پس از شورش پناهجویان که نسبت به شرایط وخیم قرنطینه اعتراض داشتند، رخ داده است.

در ماه آوریل، دیده بان حقوق بشر با اشاره به اینكه اردوگاه موریا كه ۴ برابر ظرفیت خود پناهجو در خود جای داده است، برای پیشگیری‌های کرونایی آماده نیست، دولت یونان را به دلیل عدم اقدامات لازم مورد انتقاد قرار داد.

سازمان های بین المللی کمک های بشردوستانه همچنین توجه خود را به شلوغی و غیرانسانی بودن شرایط اردوگاه جلب کردند و هشدار دادند که فراهم کردن فاصله اجتماعی و شرایط بهداشتی اولیه در اردوگاه امکان پذیر نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا