آذربایجانمحیط زیست

وسعت آب دریاچه اورمیه ۱۲۷۷ کیلومترمربع کاهش یافت

علیرغم بارش‌های قابل قبول امسال، وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه همچنان ادامه دارد و بارش‌ها فعلا تاثیری در بهبود وضعیت دریاچه نداشته‌اند.

به نوشته خبرآنلاین، بنا به آخرین آمارهای منتشره توسط وزارت نیرو، تراز آب دریاچه اورمیه در روز جمعه ۲۲ بهمن‌ماه، ۱۲۷۰.۷۰ بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ سانتی‌متر کاهش یافته است.

وسعت آب دریاچه نیز با ۱۲۷۷ کیلومترمربع کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۲۶۱ کیلومترمربع رسیده است.

همچنین حجم آب موجود دریاچه اورمیه به ۲.۸۹ میلیارد مترمکعب رسیده است که ۱.۸۹ میلیارد متر مکعب در طی یک سال کمتر شده است.

این درحالیست که دریاچه اورمیه نسبت به تراز اکولوژیک خود ۳.۴ متر، نسبت به وسعت اکولوژیک خود ۲۳۷۴ کیلومتر مربع و نسبت به حجم آب اکولوژیک خود ۱۲.۶۱ میلیارد مترمکعب فاصله دارد.

«احیا دریاچه اورمیه» مهمترین وعده حسن روحانی و اصلاح طلبان به مردم آزربایجان بود عمر هشت ساله دولت روحانی به پایان رسید اما وعده وی عملی نشد. دولت رئیسی نیز هیچ برنامه ای برای احیا دریاچه اورمیه ندارد این در حالی است که وضعیت دریاچه اورمیه هر روز بحرانی تر می شود.

در آبانماه ۱۴۰۰ «خانه توسعه آزربایجان» با صدور بیانیه ای پیرامون خشک شدن دریاچه اورمیه، اعلام کرد «کلمه رایج در محافل علمی برای بیان این مصیبت وارده، نه لفظ بحران، بلکه فاجعه تمام عیار زیست محیطی می‌باشد.»

این نهاد ضمن انتقاد از بی توجهی دولت به بحران دریاچه اورمیه، هشدار داد «در حال حاضر، هست و نیست ساکنین این منطقه که متجاوز از ۶ میلیون نفر می‌باشند، در معرض خطر جدی بوده همچنین با اثرات زیانبار تغییرات آب و هوایی و ریزگردهای حاصله از طوفان‌های ناشی از خشک شدن دریاچه مواجه است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا