جهانخاورمیانه

ادامه تنش اسرائیل و فلسطین: تروریست‌ها سه تبعه اروپایی را در تل‌آویو و کرانه باختری کشتند

در ادامه تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین، سه شهروند اروپایی در حمله‌های تروریستی در تل‌آویو و کرانه باختری کشته شدند. وخامت اوضاع امنیتی، دولت نتانیاهو را بر آن داشت که نیروهای ذخیره نظامی را فرابخواند.

پلیس اسرائیل روز جمعه اعلام کرد پس از آن که یک مرد عرب اسرائیلی ۴۵ ساله در تل‌آویو در یک منطقه تفریحی با خودرو به سمت عابران هجوم برد و آنها را زیر گرفت، یک گردشگر ایتالیایی کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

پیش‌تر نیز در روز جمعه، دو خواهر بریتانیایی در یک حمله تروریستی مسلحانه در کرانه باختری کشته شدند و مادر آنها نیز به شدت مجروح شد.

در پی این حمله‌ها، بنیامین نتانیاهو دستور داد نیروهای ذخیره پلیس مرزی برای کمک به وضعیت امنیتی به کار گرفته شوند.

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل نیز در جلسه ارزیابی وضعیت تنش‌ها، دستور پیوستن تعدادی از نیروهای ذخیره در پدافند هوایی و نیروی هوایی این کشور را صادر کرد.

پس از درگیری‌های هفته جاری در بیت‌المقدس شرقی و حمله نیروهای اسرائیلی به معترضان فلسطینی در مسجدالاقصی، تنش بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی تشدید شده است.

با تشدید تنش‌ها، جمعه ۳۴ راکت از سمت لبنان به شهرهای شمالی اسرائیل، شلیک شد و در پی آن هواپیماهای جنگنده اسرائیل به مواضع گروه‌های فلسطینی در غزه و زیرساخت‌های حماس در جنوب لبنان حمله کردند. کابینه امنیتی اسرائیل نیز پس از جلسه‌ای اضطراری گروه‌های فلسطینی را تهدید کرد برای حمله‌های خود هزینه‌های سنگینی متحمل خواهند شد.

در همین حال، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که مقام‌های این کشور دست داشتن حزب‌الله در حملات راکتی را بررسی خواهند کرد، اگرچه در این مرحله به نظر می‌رسد حملات توسط حماس یا جهاد اسلامی فلسطین انجام شده باشد.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین خاطرنشان کرد که حزب‌الله احتمالا از حمله صورت گرفته از جنوب لبنان مطلع بوده و لبنان مسئولیت دارد. او افزود اسرائیل در حال بررسی نقش داشتن ایران در این حملات است.

در همین حال، شبکه ۱۲ اسرائیل گزارش داد که ارتش این کشور برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر، از حملات متقابل به مواضع حزب‌الله لبنان خودداری کرده و بر حمله به اهداف حماس متمرکز شده است.

از سوی دیگر، نگرانی‌ها در لبنان در پی بمباران مناطقی در جنوب این کشور به وسیله ارتش اسرائیل افزایش یافته است. از سویی، بالا گرفتن تنش میان دو کشور هم‌زمان با ورود اسماعیل هنیه، رییس دفتر حماس به بیروت بوده و برخی لبنانی‌ها می‌گویند او با حمایت حزب‌الله، کشورشان را وارد بحران جدیدی کرده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های لبنانی، حوادث اخیر میان لبنان و اسرائیل، خطرناک‌ترین اتفاقات پیش آمده میان دو کشور از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ است.

حزب‌الله در مقابل اتهامات اسرائیل مبنی بر شلیک صدها راکت از خاک لبنان به سمت اسرائیل تا این لحظه سکوت اختیار کرده و هیچ بیانیه رسمی‌ای صادر نکرده است؛ هرچند یک مقام حزب‌الله مسوولیت این گروه را در پرتاب موشک رد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا