سیاست

دونالد جی ترامپ در «مجلس نمایندگان» استیضاح شد؛ حالا چه می شود؟

مجلس نمایندگان آمریکا با استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به اتهام های سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی در مسیر فعالیت کنگره، موافقت کرد.

اتهام‌های ذکرشده علیه دونالد ترامپ در لایحه استیضاح عبارت بودند از «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره»؛ این لایحه در مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با دمکرات‌هاست تصویب شد.

ماده اول – «سوءاستفاده از قدرت»:

با ۲۳۰ رای موافق و ۱۹۷ رای مخالف تصویب شد. ۲۲۸ نفر از موافقان نمایندگان حزب دموکرات بودند. ۱۹۵ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به این ماده رای منفی دادند. دو نفر از دموکرات‌ها در این رای‌گیری رای منفی دادند. یک نفر نماینده مستقل مجلس هم به ماده رای مثبت داد. دو نفر از جمهوری‌خواه‌ها و یک نفر از دموکرات‌ها در این رای‌گیری شرکت نکردند.

 

ماده دوم – «مانع‌تراشی بر سر راه تحقیقات کنگره»:

دقایقی بعد از ماده اول با ۲۲۹ رای موافق و ۱۹۸ رای مخالف تصویب شد. ۲۲۸ دموکرات به تصویب ماده دوم رای مثبت دادند. ۱۹۵جمهوری‌خواه به ماده رای منفی دادند. سه دمکرات رای منفی دادند و تنها نماینده مستقل هم به تصویب ماده رای داد. دو نفر از جمهوری‌خواه‌ها و یک نفر از دموکرات‌ها در این رای‌گیری شرکت نکردند.

 

تولسی گابارد، که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از حزب دموکرات است نه حاضر شد که رای منفی دهد و نه حاضر شد که رای مثبت دهد. او رای خود را “حاضر” در مجلس ثبت کرد.

 

جو بایدن، معاون اوباما و رقیب ترامپ در انتخابات آتی ایالات متحده، در واکنش به استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان گفت ترامپ از قدرتش سوءاستفاده کرد، سوگند مربوط به سمتش را نقض کرد و به کشورمان خیانت کرد. اما در ایالات متحده آمریکا هیچ‌کس مافوق قانون نیست-حتی رئیس‌جمهور.

 

همزمان با تحولات تازه، دونالد ترامپ، در جریان یک کارزار انتخاباتی در میشیگان، گفت دمکرات‌ها «در تلاش هستند تا رای داده شده از سوی ده‌ها میلیون آمریکایی میهن‌پرست را باطل کنند».

در قوانین ایالات متحده لایحه استیضاح به‌مانند «اعلام جرم» است. حال مابقی روند استیضاح که همچون روند یک دادگاه است، در مجلس صد نفره سنا آغاز خواهد شد.

جان رابرتس، قاضی ارشد آمریکا در این جلسات به‌مانند «قاضی» ناظر، روند استیضاح را اداره خواهد کرد. سناتورها به‌عنوان هیئت منصفه عمل خواهند کرد. تیم حقوقی دونالد ترامپ نیز به آن‌چه رد و بدل خواهد شد، واکنش نشان خواهد داد.

انتظار می‌رود جلسات سنا در این مورد در ماه ژانویه آغاز شود.

برای برکناری رئیس‌جمهوری آمریکا به دو سوم آرای سناتورها نیاز است. از آن‌جایی که جمهوری‌خواهان اکثریت سنا را در دست دارند، انتظار می‌رود آقای ترامپ تبرئه شود.

 

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا