جهان

اردوغان مصوبه عضویت سوئد در ناتو را امضا کرد

رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهور ترکیه، روز پنجشنبه پنجم بهمن، مصوبه پارلمان این کشور برای پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو٬ را امضا کرد.

رجب طیب اردوغان با امضا این مصوبه پارلمان ترکیه به ۲۰ ماه تاخیر در این زمینه پایان داد.سوئد اکنون برای پیوستن به ناتو نیازمند موافقت مجارستان است.

نمایندگان پارلمان ترکیه روز سه شنبه قانون‌گذاران با ۲۸۷ رای موافق در مقابل ۵۵ رای مخالف عضویت سوئد در ناتو را تصویب کردند.

آنتونی بلینکن٬ وزیر خارجه آمریکا٬ از اقدام رجب طیب اردوغان در امضای نهایی مصوبه پارلمان این کشور برای پیوستن سوئد به ناتو استقبال کرد.

آنتونی بلینکن تاکید کرد که پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باعث تقویت این کشور و این ائتلاف نظامی خواهد شد.

اولف کریسترسون٬ نخست وزیر سوئد٬‌ هم ضمن استقبال از اقدام رئیس جمهوری ترکیه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اکنون به نقطه عطف تعیین کننده‌ای در مسیر عضویت کامل در ناتو رسیده‌ایم.»

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد نیز شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تنها تصویب مجارستان باقی مانده است تا سوئد بتواند عضو ناتو شود».

سوئد و فنلاند در سال ۲۰۲۲ درخواست عضویت در ناتو را مطرح کردند، اما ترکیه با عضویت این دو کشور مخالفت کرد. ترکیه هر دو کشور را به حمایت گروه‌هایی که آنها را «تروریست» به شمار می‌آورد، متهم کرده بود.

با این حال، ترکیه درخواست عضویت فنلاند در ناتو را در آوریل سال گذشته تصویب کرد اما به همراه مجارستان، مخالفت خود را با پیوستن سوئد به این پیمان نظامی ادامه داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا