خاورمیانه

سفر بایدن به خاورمیانه؛ رونمایی از لیزرهای ضد پهپاد اسرائیل برای مقابله با ایران

همزمان با سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل و خاورمیانه، رسانه‌ها از رونمایی از لیزرهای ضد پهپاد این کشور برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی خبر دادند. نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا هم اعلام کرد مذاکرات برای آزادی زندانیان آمریکایی همزمان با سفر بایدن ادامه دارد.

راجر کارستنز، فرستاده ویژه آمریکا در امور گروگان‌ها در مصاحبه با شبکه خبری روداو در اقلیم کردستان اعلام کرد که واشینگتن به طور غیرمستقیم با ایران برای آزادی زندانیان در حال گفت‌وگو است و این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.

او اعلام کرد نمی‌تواند جزییاتی از این مذاکرات بیان کند.

پیشتر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به رویترز گفته بود آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، پیش‌شرط توافق با این کشور است.

عماد شرقی، سیامک و باقر نمازی و مراد طاهباز، شهروندان ایرانی- آمریکایی زندانی در ایران هستند.

اما در آستانه ورود بایدن به اسرائیل، خبرگزاری فرانسه خبر داد که اسرائیل با ورود رئیس جمهوری ایالات متحده به تل‌آویو، از تجهیزات جدید لیزرهای ضدپهپاد رونمایی می‌کند که قدرت دفاعی آن بیشتر از موشک و راکت است و برای مقابله با جمهوری اسلامی ضروری است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، پیش از این گفته بود این تجهیزات معادلات را تغییر خواهند داد.

ارتش اسرائیل روز شنبه ۱۱ تیر ماه سه پهپاد حزب‌الله لبنان را در آب‌های مدیترانه و در مسیر میدان گازی کاریش رهگیری و منهدم کرد. این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، مسئولیت پرتاب پهپادها را بر عهده گرفت.

پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود همزمان با سفر بایدن به خاورمیانه، مقام‌های آمریکایی و کشورهای خاورمیانه در حال بررسی طرح یکپارچه‌سازی پدافند هوایی کشورهای منطقه برای مقابله با تهدید ایران هستند.

در همین حال یک مقام اسرائیلی که نامش ذکر نشده، به رویترز گفت که بر اساس این طرح، کشورها به جای استفاده از امکانات فیزیکی مشابه، سیستم‌های دفاع هوایی خود را از طریق ارتباطات الکترونیکی از راه دور هماهنگ می‌کنند.

روز ۱۹ شهریور، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، این طرح را «تحریک‌آمیز» خواند و حساب توئیتری سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، تهدید کرد که: «اگر اجرای چنین طرح‌هایی امنیت جمهوری اسلامی ایران را به‌ هر شکل به خطر بیندازد، قطعا با پاسخ قاطع اولیه به نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف روبه‌رو خواهد شد.»

رئیس جمهوری آمریکا در آستانه سفرش به خاورمیانه اما در یادداشتی در روزنامه واشینگتن‌پست نوشت: «ایران منزوی شده و این انزوا تا زمانی که تهران به برجام بازگردد ادامه خواهد داشت.»

تایمز اسرائیل هم نوشت که مقام‌های اسرائیل از عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی سخن گفته‌اند اما مقامات دولت بایدن اعلام کرده‌اند عادی‌سازی یک فرآیند طولانی خواهد بود.

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ نیز روزنامه جروزالم‌پست از توافق عربستان سعودی و اسرائیل بر سر موضوع دو جزیره استراتژیک تیران و صنافیر و همچنین عبور پروازهای اسرائیل از فراز آسمان عربستان خبر داده بود.

قرار است حاکمیت جزیره استراتژیک تیران و صنافیر در دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی منتقل شود و در مقابل عربستان سعودی به خطوط هوایی اسرائیل اجازه پرواز بر فراز حریم هوایی این کشور را بدهد.

بایدن عصر چهارشنبه ۲۲ تیر به اسرائیل سفر می‌کند و همچنین در کرانه باختری رود اردن با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات خواهد کرد.

در آستانه سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد این کشور آزادی عمل سیاسی و نظامی خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را محفوظ می‌دارد.

بایدن پس از دیدار از اسرائیل به عربستان سعودی خواهد رفت که اکنون ریاست دوره‌ای شورای همکاری اقتصادی خلیج فارس را بر عهده دارد. او در نشست این شورا شرکت می‌کند.

دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست رهبران امارات متحده عربی، بحرین، عمان، کویت، قطر، مصر، اردن و عراق خواهند بود.

سفر بایدن به جده با یک پرواز مستقیم «تاریخی» از اسرائیل به عربستان سعودی خواهد بود.

بایدن تنها رئیس جمهوری آمریکا و احتمالاً تنها رهبر جهان است که در ۵۰ سال گذشته با همه نخست‌وزیران اسرائیل دیدار کرده است؛ از گلدا مئیر گرفته تا بنیامین نتانیاهو، نفتالی بنت و اکنون یائیر لاپید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا