ایرانجهان

وال‌استریت ژورنال: ایران از مسیر دریای خزر به روسیه مهمات می‌فرستد

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، دوشنبه 4 اردیبهشت در گزارشی نوشت که کشتی‌های روسی مقادیر زیادی گلوله‌های توپخانه‌ای و سایر مهمات ایرانی را از طریق دریای خزر به روسیه منتقل می‌کنند.

به گفته مقامات و اسناد مشاهده شده توسط وال استریت ژورنال، طی شش ماه گذشته، کشتی‌های باری بیش از 300 هزار گلوله توپ و یک میلیون گلوله از ایران به روسیه حمل کرده‌اند.

افراد مطلع به این روزنامه گفتند که اطلاعات مربوط به این محموله‌ها با ایالات متحده به اشتراک گذاشته شده است.

به گفته مقامات آمریکایی که با وال‌استریت ژورنال صحبت کرده‌اند، ایران در درجه اول از هواپیماهای باری برای ارسال تسلیحات به روسیه استفاده کرده است.

مقامات خاورمیانه‌ای نیز به این روزنامه گفتند که جدیدترین محموله تسلیحاتی که از دریای خزر به روسیه عبور کرده است در اوایل ماه مارس با کشتی باری روسی «رسول گامزاتوف» به طول 460 فوت که به نام شاعر معروف روسی و از سربازان شوروی در دوران جنگ جهانی دوم نامگذاری شده است، ایران را ترک کرده است.

مقامات همچنین گفتند که این کشتی 1000 کانتینر با 2000 گلوله توپ حمل می‌کرد که قبلاً گزارش نشده بود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیشتر «موسسه مطالعات جنگ» خبر داده بود که نیروهای روسیه به منظور هدف قرار دادن زیرساخت‌های اوکراین، به استفاده از محموله جدید پهپادهای ساخت ایران و «سایر سامانه‌های با دقت پایین‌تر» روی آورده‌اند. این موسسه پهپادهای جدید مورد استفاده را گونه‌ای از «مهمات متحرک» و چیزی «بین پهپاد و موشک» توصیف کرده است.

این موسسه در آخرین گزارش خود گفت که ارتش روسیه، که روز جمعه شهر کی‌یف پایتخت اوکراین را برای اولین بار در 25 روز گذشته با پهپادهای انتحاری ساخت ایران هدف قرار داد، از این پهپادها برای «جبران کمبود منابع مهمات دقیق روسیه» استفاده می‌کند.

در ماه‌های گذشته ایران و روسیه در یک ائتلاف و همکاری دوجانبه نظامی و فنی از فعالیت‌های یکدیگر حمایت کرده‌اند. در حالی‌که ایران با کمک تسلیحاتی، ارسال پهپاد و موشک‌های بالستیک از روسیه حمایت می‌کند، روسیه نیز در پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران که غرب می‌گوید با وجود غنی‌سازی بالای 60 درصد هیچ توجیه صلح‌آمیزی ندارد، از ایران پشتیبانی کرده است.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا