ایران

پراید را «بیش از سه برابر» گران‌تر می‌فروشند

قیمت نجومی خودروهای تولید شده در ایران در حالی‌ است که این محصولات کیفیت و استاندارد لازم را ندارند.

افزایش قیمت محصولات دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا همچنان ادامه دارد؛ در ایران پراید ۵۰ میلیونی به قیمت بیش از ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

به گفته یحیی آل‌اسحال، وزیر سابق بازرگانی، پراید ۵۰ میلیون تومانی با قیمتی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رود و سود آن نصیب افراد «رانت‌خوار» می‌شود.

او در اینباره به فارس نیوز (خبرگزاری نزدیک به سپاه) گفت: «فاصله بین قیمت تمام شده و قیمتی که به مردم فروخته می‌شود، همه به دست یک عده‌ رانت‌خوار می‌رسد.»

به گفته او، خودروسازی‌ها به حیاط‌خلوت جریان‌های سیاسی تبدیل شده‌اند و «مرکز فساد» و «تامین مالی» برخی ذی‌نفعان بازدارنده رانت‌خواری‌اند.

یحیی آل‌‌اسحاق، همچنین گفت: دولت با «نُنُر» کردن خودروسازان داخلی، آن‌ها را با «حمایت‌های بی‌دریغ» و «همه‌جانبه» بار آورده و سپس رها کرده است.

در روزهای گذشته، قیمت پراید۱۱۱ به مرز ۱۹۰ میلیون تومان رسید و قیمت تیبا هم ۱۸۰ میلیون تومان اعلام شد. در گروه محصولات ایران‌خودرو هم وانت آریسان، ارزان‌ترین محصول این تولیدکننده داخلی، ۲۰۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت پژو ۲۰۸ هم از یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان عبور کرد.

پیشتر؛ کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور، در اعتراف به بی کیفیت بودن خودروهای ایرانی گفت: «در محور بوشهر۵۰ خودرو با هم برخورد کردند ولی ایربگ هیچ‌یک باز نشد!».

او با انتقاد از خودروسازان داخلی گفت که آن‌ها «ارابه مرگ» دست مردم می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا