آذربایجانایران

آلودگی هوای تبریز؛ چرا مازوت‌سوزی در نیروگاه برق متوقف نمی‌شود؟

برخلاف ادعای مقام‌های سازمان محیط زیست استان آذربایجان شرقی، مازوت‌سوزی در نیروگاه برق تبریز کماکان ادامه دارد. بازنشر ویدئوهای انتشار دود غلیظ از این نیروگاه، باردیگر اعتراض فعالان محیط زیست و شهروندان تبریزی را در پی داشته است. اعتراضاتی که بارها در طول سالیان گذشته تکرار شده اما نتیجه‌ای جز بی‌اعتنایی نهادهای مسئول به سلامتی و شاخص‌های زیستِ انسانیِ شهروندان نداشته است.

هفته گذشته، شهنام اشتری، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها ادعا کرد، با پیگیری این نهاد، مازوت‌سوزی در نیروگاه برق تبریز متوقف شده است. با این وجود، ویدئوها و تصاویر رسیده به صفحه مذکور نشان می‌دهد، سوزاندن مازوت در نیروگاه برق تبریز و در پی آن تولید آلایندگی شدید در این نیروگاه کماکان ادامه دارد.

آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز منحصر به چند روز اخیر نیست. سال‌هاست این شهر درگیر معضل آلودگی هوا است. در فصل زمستان اما آلودگی هوا شدت بیشتری می‌گیرد. در اکثر روزهای زمستان دورنمای کوه‌های سرخ‌فام عینالی در شمال، جای خود را به آسمان سربی تبریز می‌دهد.

آلودگی هوای تبریز عوامل متعدد انسانی و اقلیمی دارد. بااین‌وجود نیروگاه حرارتی تبریز، به‌تنهایی مسئول بخش عمده‌ای از آلودگی هوای این شهر و شهرهای اطراف است. در این نیروگاه به‌صورت متناوب، خصوصاً در فصل پاییز و زمستان به‌جای گاز طبیعی، از مازوت به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود. این نوع از سوخت به علت انتشار گوگرد دی‌اکسید فراوان، دارای میزان آلایندگی بالایی است.

این نیروگاه در غرب شهر تبریز و در بخش خسروشاه، روبروی روستای اسفهلان و در نزدیکی شهر سردری (سردرود) قرار دارد. توسعه غیرعلمی و معیوب شهری و گسترش حاشیه‌نشینی در تبریز، عملاً نیروگاه حرارتی این شهر را در میانه مناطق مسکونی و چسبیده به بتن‌شهر تبریز که فاقد کمترین استاندارهای فضای سبز است، قرار داده. این در حالی است که مطابق مدل زیست محیطی «رضا صمدی» و «تیکا سهرابی» که از سوی گروه محیط‌زیست سازمان بهره‌وری انرژی ایران انتشار یافته، استاندارد فاصله نیروگاه‌های حرارتی از مراکز جمعیتی برای تهران ۱۲۰ کیلومتر و برای سایر شهرها، ۵۰ کیلومتر عنوان‌شده است.

به‌رغم اعتراضات متعدد طی سال‌های گذشته از سوی فعالان محیط زیست آذربایجانی و شهروندان تبریزی نسبت به آلایندگی نیروگاه برق تبریز، کماکان مسئولان جمهوری اسلامی اقدامی عملی برای پایان دادن به مازوت‌سوزی این نیروگاه انجام نداده‌اند. حتی اعلام جرم خانه فعالان محیط زیست آذربایجان شرقی و تعدادی از وکلای تبریزی علیه مدیر نیروگاه تبریز و اعضای هیأت مدیره شرکت تولید برق آذربایجان شرقی نیز نتوانسته است مانع از تداوم مازوت‌سوزی در این نیروگاه شود.

به نظر می‌رسد، یکی از دلایل پافشاری بر مازوت سوزی در نیروگاه تبریز، مازاد مازوت در پتروشیمی‌های ایران باشد. پیش‌تر عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست در ارتباط با استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های حرارتی گفته بود: «در حال‌ حاضر ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پرشده و کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم

تداوم مازوت‌سوزی در نیروگاه تبریز درحالی ادامه دارد که در برخی شهرهای مرکزی ایران مازوت سوزی در نیروگاه‌های برق متوقف و با گاز جایگزین شده است. رویدادی که نشان‌ می‌دهد، سلامت شهروندان آذربایجانی این‌بار نیز قربانی سیاست دیگرستیز تهران نسبت به آذربایجان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا