ایران

حکم اعدام دو متهم «حمله به شاهچراغ شیراز» در ملاء عام اجرا شد

خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید، حکم اعدام محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی، دو متهم پرونده حمله به شاهچراغ بامداد روز شنبه ۱۷ تیرماه در خیابان ۹ دی شیراز و در ملاء عام اجرا شده است.

طبق این گزارش، حکم اعدام این دو شهروند افغان قبل از طلوع آفتاب در مقابل محل این حمله یعنی شاهچراغ شیراز اجرا شد.

دادگاه انقلاب شیراز در بیست و ششم بهمن ماه ۱۴۰۱ محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی را در ارتباط با حمله روز چهارم آبان سال ۱۴۰۱ به شاهچراغ، به «اعدام در ملاعام» محکوم کرد.

بر اساس اعلام نهادهای رسمی، حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ که در بحبوحه اعتراض‌های سراسری اخیر ایران صورت گرفت، ۱۳ کشته و بیش از ۲۰ زخمی بر جای گذاشت.

سازمان حقوق بشر ایران روز گذشته در همین زمینه تاکید کرد «احکام صادر شده برای این دو متهم وجاهت قانونی ندارد» و مبنای آن «اعترافات اجباری» است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران گفت: «این دو تبعه افغانستانی پس از یک محاکمه به شدت ناعادلانه بدون مدارکی که دال بر مجرمیت آن‌ها باشد، به اعدام محکوم شده‌اند.»

مدیر سازمان حقوق بشر ایران تاکید کرد که این دو تبعه افغانستان «قربانیان کم هزینه ماشین اعدام جمهوری‌اسلامی هستند که حکومت با اعدام‌شان سعی می‌کند بر مسئولیت خود در فاجعه تروریستی شاهچراغ سرپوش بگذارد و از سوی دیگر، هراس‌افکنی کند.»

دادگستری استان فارس پیش از این دو متهم پرونده را عضو «داعش» معرفی کرده و به آنها اتهام «محاربه، بغی، افساد فی‌الارض و عضویت در گروه تروریستی» منسوب کرده بود اما در اظهارات روز پنج‌شنبه پانزدهم تیر ماه، کاظم موسوی رئیس‌کل دادگستری استان فارس اثری از منسوب کردن این دو متهم پرونده به «داعش» دیده نمی‌شد.

خبر اعدام محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی در حالی اعلام شده است که برخی کارشناسان در شبکه‌های اجتماعی عضویت آنها در داعش و محاکمه عادلانه آنها را زیر سوال بردند.

پیش از این در روز سوم خرداد ماه نیز خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، خبر داده بود که دیوان عالی کشور، فرجام‌خواهی این دو متهم را رد و «دادنامه صادره را ابرام» کرده که به معنای تایید حکم اعدام صادر شده توسط دادگاه است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در ابتدا اعلام کرده‌ بودند که حمله و تیراندازی در شاهچراغ توسط یک نفر انجام شده و فرد مهاجم با شلیک یکی از نیروهای امنیتی کشته شده‌ است، اما در ادامه به گفته رئیس دادگستری استان فارس، علاوه بر «محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی» که بامداد شنبه اعدام شدند، برای سه نفر دیگر نیز در این پرونده حکم حبس صادر شده است.

به گفته کاظم موسوی، «متهم دیگر این پرونده محمد رحمانی به ۲۵ سال حبس، مصطفی جان‌امانی به ۱۵ سال و یک روز و حمیدالله کابلی به پنج سال حبس محکوم شده‌اند.»

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا