آذربایجانسیاست

در آذربایجان وضعیت جنگ اعلام شد

در پی درگیری شدید بین ارتش آذربایجان و نیروهای نظامی ارمنستان در خط قره‌باغ، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن در سراسر شهرهای این کشور حکومت نظامی اعلام شد.

در این فرمان آمده است:

در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۲۰، نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان با نقض هنجارهای حقوق بین الملل، از چندین جهت با استفاده از سلاح های مختلف از جمله توپخانه های سنگین به مناطق مسکونی و مواضع نظامی جمهوری آذربایجان آتش گشوده و منجر به تلفات غیرنظامی و نظامی شدند. و با در نظر گرفتن این واقعیت، ارتش آذربایجان برای جلوگیری از این حملات، بر اساس بندهای ۱۰۹، بند ۲۹ و ماده ۱۱۱ قانون اساسی جمهوری آذربایجان، اقدامات ضد حمله را آغاز کرده و اعلام می‌دارم:

۱. در رابطه با اشغال منطقه قره باغ و مناطق اطراف آن توسط نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان، حملات مسلحانه علیه جمهوری آذربایجان و تحریکات منظم نظامی، از ساعت ۰۰:۰۰ در تاریخ ۲۸ [۷ مهر] سپتامبر سال ۲۰۲۰ در سراسر جمهوری آذربایجان اعلام حکومت نظامی می‌شود.

۲. برای اطمینان از حکومت نظامی، اقدامات پیش بینی شده در قانون جمهوری آذربایجان “در مورد حکومت نظامی” انجام داده شود.

۳. در حین حکومت نظامی در باکو، گنجه، سومگاییت، یولاخ، مینگه‌چویر، نفتالان، آبشرون، جبرائیل، فضولی، آغجابدی، بیله‌گان، آغدام، برده، ترتر، گورانبوی، گوی‌گول، داشكسن، گده‌بی، تووز، شمكیر، گازاخ و آغستافا از ساعت ۲۱:۰۰ تا ۰۶:۰۰ منع رفت و آمد برقرار شود. در مناطقی که مقررات منع رفت و آمد اعمال می شود:

۳.۱ ممنوعیت حضور در خیابانها و مکانهای عمومی دیگر بدون مجوزهای ویژه و اسناد هویتی.

۳.۲ اقدامات لازم برای محدود کردن حرکت وسایل نقلیه انجام شود؛ از یک رژیم ویژه ورود و خروج استفاده شود.

۴، وزارت کشور جمهوری آذربایجان بعد از اجرای قانون منع رفت و آمد اقدامات لازم را انجام دهد.

۵، اقدامات انجام گرفته در جهت محدودیت مقطعی و موقتی حقوق و منافع مشروع ادارات، شرکت ها و سازمان ها، حقوق و آزادی های شهروندان، صرف نظر از مالکیت و شکل سازمانی – قانونی در دوران حکومت نظامی، در چارچوب اوضاع و قانون اساسی جمهوری آذربایجان و همچنین مطابق توافق نامه ها و قوانین بین‌المللی اعمال می‌شود.

۶، ارسال این مصوبه برای تصویب به مجلس ملی جمهوری آذربایجان.

۷، ارسال به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان برای اجرای وظایف ذیل ماده ۲۵ قانون‌اساسی جمهوری آذربایجان “درباره حکومت نظامی”.

***

پارلمان آذربایجان موضوع اعلام حکومت نظامی در آذربایجان در رابطه با نبردهای قره باغ را مورد بحث قرار دهد و پس از بحث و گفتگو، سند تصویب شود.

بر اساس این تصمیم، الهام علی‌اف، رئیس جمهور فرمانی را امضا كرد كه در سراسر آذربایجان و در تعدادی از شهرها و مناطق منع رفت و آمد اعمال می‌شود. این بیانیه را حكمت حاجی‌اف، دستیار رئیس جمهور در یك کنفرانس مطبوعاتی ارائه كرد.

طبق ماده ۱۱۱ قانون اساسی، اگر واقعاً قسمت خاصی از خاک جمهوری آذربایجان اشغال شود، یک کشور یا کشورهایی خارجی علیه جمهوری آذربایجان اعلام جنگ کنند، تهدید واقعی به حمله مسلحانه علیه جمهوری آذربایجان صورت گیرد، احتمال محاصره جمهوری آذربایجان وجود داشته باشد، رئیس جمهوری آذربایجان در سراسر کشور و در مکانهای جداگانه جمهوری آذربایجان حکومت نظامی اعلام می کند و طی ۲۴ ساعت فرمان مربوط به آن را برای تصویب به مجلس ملی جمهوری آذربایجان ارائه می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا