جهان

کاخ سفید: اگر ظرف چند هفته به نتیجه نرسیم احیای برجام غیرممکن می‌شود

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه ۲۰ بهمن به خبرنگاران گفت که مذاکرات با ایران به یک «مرحله فوری» رسیده است و اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «غیرممکن» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، گفت: «توافقی که نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها را برطرف کند در چشم‌انداز قرار گرفته است، اما اگر در هفته‌های آینده به آن نرسیم، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران، بازگشت ما به برجام را غیرممکن می‌کند.»

این سخنان جن ساکی ساعاتی پس از آن بیان شد که سه مقام دولت آمریکا نیز در همین روز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند دولت بایدن معتقد است که تنها تا پایان فوریه (۲۰ روز دیگر) فرصت دارد تا توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد و در غیر این صورت باید رویکرد خود را تغییر داده و تلاش‌هایی تهاجمی را برای جلوگیری از «دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای» آغاز کند.

یک مقام ارشد دولت بایدن با اشاره به مذاکرات سطح بالا که در وین از سر گرفته شده است، به سی‌ان‌ان گفت: «این جلسه، جلسه حساسی است. ما واقعاً در مرحله نهایی هستیم.»

مقام دیگر دولت آمریکا به این شبکه خبری گفت: «هیچ چیز در مورد ایران هرگز به شکل خط مستقیم پیش نمی‌رود، اما ما به یک لحظه تعیین‌کننده نزدیک شده‌ایم.»

مقام‌های دولت بایدن حدود ۱۰ ماه است که برای احیای برجام در مذاکرات غیرمستقیم با مقام‌های ایرانی شرکت کرده‌اند و طی همین مدت نیز ایران به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه داده است.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای برجام از روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن، از سر گرفته شد و در آستانه آن خبر رسید که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز چهارشنبه گزارش محرمانه‌ای دربارهٔ مذاکرات وین به کنگره آمریکا ارائه می‌کند.

دو منبع کنگره روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفتند که در اوایل این هفته، رابرت مالی با اعضای کنگره گفت‌وگو کرد و به آنها گفت که ظرف چند هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا توافق برجام دوام می‌یابد یا از بین می‌رود.

دولت بایدن در تلاش است این توافق را که زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، لغو شد، بار دیگر احیا کند اما این امر تاکنون با موانع زیادی روبه‌رو بوده است.

ازجمله روز سه‌شنبه خبر رسید که بیش از ۳۰ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داده‌اند در صورتی که بازگشت واشینگتن به توافق برجام به رای سنا منوط نشود، آنها از اختیارات خود برای جلوگیری از احیای آن استفاده خواهند کرد.

یک روز پس از اعلام این خبر، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به آن در پیامی توئیتری گفت: «دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.»

با خروج آمریکا از برجام، تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران بازگشت و ایران نیز در مقابل، بسیاری از محدودیت‌های این توافق را زیر پا گذاشت و از آنها فراتر رفت. مذاکرات غیرمستقیم دو طرف بر سر این‌که اول بخشی از تحریم‌ها رفع شود یا این‌که اول ایران از عدول از تعهدات برجامی دست بکشد مدت‌ها است به‌درازا کشیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا