آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

نگهداری «یاور سلطانی» فعال مخالف نژادپرستی در سلول انفرادی زندان ماکو

بر اساس گزارشات رسیده به بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، «یاور سلطانی» فعال رسانه‌ای و مخالف نژادپرستی محبوس در زندان ماکو،  در یک سلول انفرادی و در حالی که ممنوع‌الملاقات و ممنوع‌المکالمه شده، نگهداری می‌شود.

نزدیکان آقای سلطانی هنگام مراجعه به زندان ماکو برای ملاقات با این زندانی سیاسی-مدنی تورک، با مخالفت مسئولین زندان مواجه شده و اجازه ملاقات داده نمی‌شود. این در حالیست که به آقای سلطانی اجازه تماس تلفنی با خانواده خود نیز داده نمی‌شود و این موضوع به تشدید نگرانی خانواده این زندانی سیاسی در مورد وضع سلامتی‌اش منجر شده است.

یاور سلطانی فعال رسانه‌ای، مدیر پیج اینستاگرامی «ماکو تایمز» و فعال مدنی ساکن داش ماکی (ماکو) روز دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹ از سوی مأمورین اجرای احکام بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان این شهر منتقل شد.

همچنین بخوانید: مخالفت با نژادپرستی؛ یاور سلطانی بازداشت وجهت تحمل حبس به زندان ماکو منتقل شد

یاور سلطانی در تاریخ ۲۷ مهر ۹۹  از سوی شعبه‌ ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌غربی به ۴ ماه حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی بدل از ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. این فعال آذربایجانی، در مرحله بدوی در تاریخ ۱ شهریور از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ ماکو به ریاست قاضی عرفانی علمداری به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

همچنین بخوانید: مخالفت با نمادهای نژادپرستی؛ محکومیت یاور سلطانی به یکسال حبس

همچنین بخوانید: فعالین مخالف نژادپرستی و رسانه‌ای ماکو به حبس محکوم شدند

اتهام این فعال رسانه‌ای «دعوت به تجمع با هدف کشتار و قتال طبق ماده ۵۱۲» عنوان شده بود.

آقای سلطانی تیرماه امسال با انتشار ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرام ماکوتایمز با اشاره به برداشته شدن مجسمه‌های شخصیت‌های نژادپرست در دیگر مناطق جهان همزمان با کشته شدن جورج فلوید در آمریکا، آرزو کرده بود دیگر مجسمه‌ ابوقاسم فردوسی شاعر قرن چهارم هجری که دارای اشعار دگرستیز و نژادپرستانه است، به میدان هفته فلکه‌سی بازنگردد.

همچنین بخوانید: بازداشت یاور سلطانی فعال رسانه‌ای آذربایجانی

او در تاریخ ۲۳ تیرماه ۹۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه ماکو بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد و نهایتا در تاریخ ۲۴ تیر همان سال با تودیع قرار ۵۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شد.

همچنین بخوانید: شکایت همزمان ۳ نهاد امنیتی ایران بر علیه فعال رسانه‌ای و مخالف نژادپرست آذربایجانی

افزودنیست فرید محمدنژاد، دیگر فعال رسانه‌ای و مخالف نژادپرستی و ادمین صفحه‌ی یورت تی‌وی نیز در پرونده‌ای مشابه به یکسال حبس محکوم شده است.

مستندات علیه آقای محمدنژاد علاوه بر ویدئو در خصوص ابولقاسم فردوسی، ویدئوی دیگری در مورد تصرف زمین‌ها‌ توسط افراد غیربومی و مرتبط با گروه‌های مسلح و تروریستی عنوان شده است.

پس از تأیید احکام زندان و ممنوعیت فعالیت رسانه‌ای این فعالین، ۲۶ تن از شخصیت‌های شناخته شده‌ ماکو با امضای بیانیه‌ای خواستار لغو اجرای حکم زندان برای این خبرنگاران ماکویی شدند.

همچنین بخوانید: بیانیه‌ی ۲۶ شخصیت برجسته‌ی ماکو در حمایت از خبرنگاران محکوم به زندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا