جهان

توافق اعضای اتحادیه اروپا بر سر کمک نظامی ۵ میلیارد یورویی به اوکراین

شورهای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه توافق کردند که برای کمک نظامی به اوکراین در برابر تهاجم روسیه از محل «صندوق تسهیلات صلح اروپایی»، ۵ میلیارد یورو اختصاص دهند.

سفرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا پس از ماه‌ها بحث و مجادله که در مرکز آنها دو کشور قدرتمند آلمان و فرانسه قرار داشتند، سرانجام طی نشستی در بروکسل بر سر بازنگری در قوانین «صندوق تسهیلات صلح اروپایی» به توافق رسیدند.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از این توافق در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پیام روشن است. ما با فراهم آوردن هر آن‌چه برای پیروزی لازم است از اوکراین حمایت می‌کنیم.»

این صندوق هزینه تسلیحاتی را که اعضای اتحادیه اروپا به دیگر کشورها می‌فرستند، تامین می‌کند و پول آن را به اعضا پس می‌دهد.

فرانسه که از گسترش صنایع دفاعی اروپا حمایت می‌کند، بر لزوم یک سیاست سختگیرانه برای بازپرداخت هزینه خرید تسلیحات از خارج از اروپا تاکید کرده است. اما کشورهای دیگر استدلال می‌کنند که این امر مانع تلاش‌ها برای خرید تسلیحات از دیگر نقاط جهان و انتقال سریع آن به اوکراین می‌شود.

آلمان هم که در میان همه کشورهای اروپایی بیشترین کمک‌های نظامی را به اوکراین داشته است خواسته بود که این کمک‌ها در تعیین میزان مشارکت کشورها در صندوق تسهیلات صلح اروپایی محاسبه شود.

دیپلمات‌ها می‌گویند که در نهایت مصالحه‌ای صورت گرفت که در رابطه با قوانین «خرید اروپا» بتوان انعطاف قائل شد و در عین حال بخشی از ارزش کمک‌ها به هنگام محاسبه سهم اقتصادی اعضا در صندوق در نظر گرفته شود.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، این توافق را نشانه دیگری از عزم و اتحاد اروپا برای پیروزی مشترک توصیف کرد. وی اظهار داشت: « منتظریم که تصمیم نهایی در نشست بعدی شورای امور خارجی اتحادیه اروپا تایید شود.»

متن نهایی می‌گوید که باید به صنایع دفاعی اروپا اولویت داده شود، اما در مواردی که امکان آن وجود ندارد تا بتوان به موقع نیازهای نظامی اوکراین را برطرف کرد، استثنائا انعطاف وجود داشته باشد.

این مصالحه برای مثال امکان کمک مالی به جمهوری چک را فراهم می‌آورد که بتواندصدها هزار گلوله توپخانه را که اوکراین به شدت به آن نیاز دارد از خارج از اروپا بخرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا