جهان

هشدار کنگره آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی: حکم بازداشت رهبران اسرائیل را صادر نکنید

وبسایت آکسیوس گزارش داد که اعضایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی هشدار داده‌اند که صدور هر نوع حکم بازداشت مقام‌های ارشد اسرائیلی با واکنش متقابل ایالات متحده مواجه خواهد شد و قوانین مربوط به چنین واکنشی در حال آماده شدن است.

ساعاتی پیش از این هشدارها، آکسیوس گزارش داده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه از جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا خواست تا برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت برای مقام‌های ارشد اسرائیلی مداخله کند.

دیوان کیفری بین‌المللی در حال تحقیق درباره اتهامات جنایات جنگی علیه ارتش اسرائیل و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی است که مربوط به سال ۲۰۱۴ است.

کاخ سفید از اظهار نظر در مورد تماس نتانیاهو با بایدن خودداری کرد، اما گفت: «دیوان کیفری بین‌المللی در این شرایط صلاحیتی ندارد و ما از تحقیقات آن حمایت نمی‌کنیم.»

مایک جانسون ، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، بیانیه‌ای صادر کرد و صدور حکم‌ بازداشت مقام‌های بلندپایه اسرائیل را «شرم‌آور» و «غیرقانونی» خواند.

جانسون گفت: «اگر دولت بایدن این اقدام را به چالش نکشد، دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند قدرت بی‌سابقه‌ای برای صدور حکم بازداشت علیه رهبران سیاسی، دیپلمات‌های آمریکایی و پرسنل نظامی آمریکایی بیابد.»

جانسون از دولت بایدن خواست که «هر چه سریعتر و به صراحت از دیوان کیفری بین‌المللی بخواهد از چنین اقدامی خودداری کند.»

رییس مجلس به چند قانونگذار جمهوری‌خواهی می پیوندد که در روزهای اخیر به‌شدت از دیوان کیفری بین‌المللی انتقاد کرده بودند.

یکی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به آکسیوس گفت که پیش‌نویس قانونی برای پاسخگویی به هر گونه حکمی در حال تدوین است.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به آکسیوس گفت که انتظار دارد نسخه‌ای از لایحه سناتور تام کاتن برای تحریم مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی درگیر در تحقیقات ایالات متحده و متحدانش ارائه شود.

با این حال او افزود:«ما امیدواریم که کار به آنجا نرسد.»

این فقط جمهوری‌خواهان نیستند که به دیوان کیفری بین‌المللی اعتراض می‌کنند یا هشدار می‌دهند که صدور چنین احکامی ممکن با پاسخ قانونی آمریکا مواجه شود.

ریچی تورس ، نماینده طرفدار اسرائیل و سناتور جان فترمن، هر دو از حکم‌های احتمالی بازداشت رهبران اسرائیلی انتقاد کرده‌اند. تورس خواستار آنچه که کنگره و رییس‌جمهوری آمریکا عواقب شدیدی برای دیوان کیفری بین‌المللی درنظر بگیرند.

برد شرمن، نماینده کالیفرنیا در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت : «ظاهراً دیوان کیفری بین‌المللی حکم‌هایی را برای بازداشت رهبران اسرائیل که دفاع مشروع انجام داده‌اند، در نظر گرفته است. چنین تصمیمی ظالمانه خواهد بود و من آن را محکوم می‌کنم.»

شرمن مانند تورس هشدار داد:«من می‌دانم که کنگره عواقب چنین تصمیم پوچی را تضمین خواهد کرد.»

پرامیلا جایاپال، رئیس انجمن پیشرو ، و از منتقدان سرسخت اسرائیل، گفت : «دیوان کیفری بین‌المللی یک نهاد مستقل است و باید کارهایی را که آنها باید انجام دهند ادامه دهد.»

مارک پوکان، یکی دیگر از منتقدان اسرائیل، گفت: «این موضوع، موضوعی نیست که کنگره بتواند به آنها بگوید چه کاری انجام دهند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا